02.09.2014. |
Strona główna

Aktualności

freightlink baner

Artykuły z wydania 6/2004 - Strona 17 Email
Spis treści
Artykuły z wydania 6/2004
Strona 2
Strona 3
Strona 4
Strona 5
Strona 6
Strona 7
Strona 8
Strona 9
Strona 10
Strona 11
Strona 12
Strona 13
Strona 14
Strona 15
Strona 16
Strona 17
Strona 18
Strona 19
Strona 20
Strona 21
Strona 22
Strona 23
Strona 24
Strona 25
Wszystkie strony

Nowa tama na Wołdze
Wołga – najdłuższa rzeka Europy – może za kilka lat zostać zamknięta dla pływających po niej statków. Powodem jest nagromadzenie się dużych ilości piasku w środkowym biegu rzeki. Rosjanie chcą temu zapobiec budując tamę w okolicach Niżnego Nowogrodu.
Rosyjski minister transportu oznajmił, że prace budowlane na Wołdze mają rozpocząć się w 2005 r., a w 2008 r. zapora na rzece powinna zostać oddana do użytku. Koszt budowy tamy wyniesie około 300 mln dol.
Najwięcej powodów do zmartwienia dostarcza odcinek rzeki pomiędzy miastami Gorodec, a Niżnym Nowgorodem, który jest najbardziej zapiaszczony. W okolicach Gorodec, Wołga ma przeciętnie 2-2,5 m głębokości. Według prognoz, w ciągu najbliższych 5 lat, głębokość ta może zmniejszyć się do 1,4 m. Obecnie odcinki te mogą pokonywać statki towarowe obciążone jedynie w 70 proc.
Sytuacja taka przyczynia się do powstawania ogromnych strat wśród towarzystw żeglugowych. Jednym z nich jest np. Volga-Flot AG, największy armator żeglugi śródlądowej w regionie Gorodec, który rocznie ponosi straty rzędu 2 mln dol., spowodowane niskim stanem wody na Wołdze. Statki o dużym zanurzeniu mogą przeprawić się przez śluzę w Gorodec tylko raz dziennie, kiedy duże ilości wody wypuszczone zostaną w górę rzeki z pobliskiego zalewu. Na jedno przepłynięcie krytycznych miejsc na Wołdze trzeba zarezerwować sobie nawet do tygodnia czasu. Sytuacje taką zaostrzyła w tym roku pogoda, na skutek której poziom rzeki na Wołdze zmniejszył się znacznie w porównaniu z ubiegłymi latami.
Nie są to nowe problemy: w latach 80-tych, w czasie suchego lata zupełnie zaprzestano transportu towarów na środkowym odcinku Wołgi. Jednak z propozycji podniesienia poziomu wody na całym odcinku pomiędzy Gorodec i Czeboksary zrezygnowano z przyczyn ekologicznych.
Nowa tama na Wołdze zagwarantowałaby, według danych ministerstwa transportu, bezproblemowe poruszanie się statków po rzece przez następne 75 lat. Projekt budowy zapory sfinansowany będzie ze środków budżetowych, pieniędzy zainteresowanych towarzystw żeglugowych oraz poprzez zagraniczne kredyty.
Nowa zapora będzie ponadto częścią obwodnicy, która ma odciążyć milionowy Niżnyj Nowgorod. Za przejazd mostem pobierane będą opłaty, dzięki którym zwrócić mają się poniesione koszty związane z budową zapory. (ek)



 

Transexpo

autotransport

Katalog TSL


Katalog Adresowy Transport-Spedycja-Logistyka 2012/2013

Sonda

Czy przekop Mierzei Wiślanej jest konieczny dla udrożnienia wyjścia z portu w Elblągu
 
Reklama

BVA

Szukam
Z
Do


Znajdź
firmy transportowe
Reklama

freightlink1

© 2011 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Marconich 3/7, 02-954 Warszawa
Tel.: +48-22-620 92 14, Fax: +48-22-890 98 32
KRS:45946 , Regon:010269289 , NIP: 526-00-10-038 , Kapitał zakładowy: 100.000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus
Realtime website traffic tracker, online visitor stats and hit counter