Raben Group
LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
30 września 2020 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
UTA
www.pgt.plNiższe opłaty na A4
Transport drogowy

Niższe opłaty na A4

Co najmniej do końca czerwca

14 marca 2020 r.   |  SC

Wprowadzone z początkiem tego roku niższe stawki opłat za przejazdy A4 Katowice-Kraków dla płatności automatycznych, będą obowiązywać co najmniej do końca czerwca br. Użytkownicy Autopay, A4Go lub Telepass nadal mogą podróżować taniej, oszczędzając nawet 30% na każdej bramce. W godzinach szczytu, płatności automatyczne za przejazd koncesyjnym odcinkiem A4 stanowią już ponad 1/3 ogółu transakcji.


Na A4 niższe opłaty   |   Fot. GDDKiA

Kierowcy, którzy korzystają z automatycznych płatności opartych o identyfikację tablicy rejestracyjnej pojazdu (videotolling), bądź używają urządzenia pokładowego A4Go lub Telepass, na każdej podróży oszczędzają od 15 do 30 proc., w zależności od kategorii pojazdu. Stawki w przypadku płatności automatycznych, co najmniej do końca czerwca br., nadal wynosić będą:

  • dla pojazdów kategorii 1: 7 zł zamiast 10 zł,
  • dla pojazdów kategorii 2 i 3: 17 zł zamiast 20 zł,
  • a dla pojazdów kategorii 4 i 5: 30 zł zamiast 35 zł.

Nabywane taniej impulsy (doładowania) A4Go zachowają ważność aż przez dwa lata.

Automatyzacja poboru opłat umożliwiła błyskawiczne transakcje na bramkach, praktycznie bez konieczności zatrzymywania się i dodatkowego angażowania kierowców.

W kontekście zagrożenia koronawirusem SARS-Cov-2 wywołującym chorobę COVID-19, bezpieczeństwo transakcji bezkontaktowych to bardzo istotna, obok oszczędności czasu i pieniędzy, przesłanka przemawiająca za wyborem automatycznych metod regulowania należności za przejazdy.

Ryzyka związanego z obiegiem gotówki nie da się wyeliminować. Tymczasem płatności automatyczne nie wymagają podawania inkasentowi gotówki lub karty, odbierania reszty i paragonu, a nawet otwierania okna w samochodzie. Warto wybrać taki sposób wnoszenia opłat za przejazd, jako jeszcze jeden, ważny element profilaktyki i dbałości o zdrowie swoje i swoich bliskich – mówi Rafał Czechowski.

Dedykowane Autopay i A4Go osobne linie obsługi na placach poboru opłat pozwalają uzyskać aż trzykrotnie większą przepustowość w stosunku do tradycyjnej obsługi manualnej (gotówka lub karty płatnicze).

Użytkownicy naszej autostrady bardzo pozytywnie odpowiedzieli na rabaty przy płatnościach automatycznych, doceniając nie tylko oszczędność pieniędzy, ale również wygodę i szybkość obsługi tych rozwiązań. Średnio w tygodniu, na tle płatności za przejazdy ogółem, odnotowujemy od 23 do 25 proc. transakcji z udziałem aplikacji Autopay oraz urządzeń pokładowych A4Go i Telepass. W godzinach porannych oraz popołudniowych odsetek ten wzrasta nawet do ok. 35 proc. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom kierowców, przedłużamy obowiązywanie stawek preferencyjnych co najmniej do końca czerwca tego roku. Z satysfakcją obserwujemy realne przełożenie upowszechnienia automatycznych metod płatności na przepustowość placów poboru opłat i wyższy komfort podróżowania naszą autostradą – dodaje Rafał Czechowski, rzecznik prasowy SAM.

Videotolling – łatwiej się nie da. Kierowcy, którzy jeżdżą autostradą A4 Katowice-Kraków okazjonalnie: w weekendy, czy na urlopy, ale także podróżujący tym odcinkiem częściej, np. do pracy, mogą korzystać z videotollingu – poboru opłat opartego o identyfikację numeru rejestracyjnego pojazdu. Przejazdy są opłacane poprzez aplikację Autopay, która pozwala zarejestrować pojazd w bazie i powiązać numer rejestracyjny z kartą kredytową lub płatniczą. Zainstalowane na bramkach kamery odczytują tablicę rejestracyjną, a system natychmiast podnosi szlaban.

Szybkie przejazdy, nawet w okresach wzmożonego ruchu, są możliwe m.in. dzięki wyznaczeniu dla tej metody płatności trzech bramek na każdym placu poboru opłat, oznaczonych symbolem czarnej kamery na żółtym tle. Z tą samą aplikacją można przejechać także koncesyjnym odcinkiem autostrady A1.

A4Go – pełna kontrola przejazdów służbowych. Regularnym użytkownikom autostrady, w tym m.in. właścicielom flot, koncesjonariusz proponuje elektroniczny pobór opłat A4Go, działający w oparciu o zainstalowane na przedniej szybie pojazdu urządzenie pokładowe. Komunikuje się ono z anteną na bramce autostradowej – szlaban podnosi po dokonaniu kategoryzacji pojazdu, a historię podróży i transakcji można śledzić na bieżąco poprzez internetowe konto użytkownika. A4Go funkcjonuje na razie jako przedpłata, czyli tzw. prepaid. Użytkownik opłaca z góry odpowiednią liczbę impulsów, odpowiadającą liczbie przejazdów przez place poboru opłat.

W II kwartale br. koncesjonariusz planuje dalszy rozwój płatności automatycznych. Kierowcy będą mieli do dyspozycji, poza aplikacją Autopay, aplikację SkyCash, za pośrednictwem której można realizować płatności także za autostradę A1 oraz za parkingi w 173 miastach w Polsce (w tym w Krakowie, Gliwicach, Opolu, Warszawie).

Nowością będzie również wzbogacenie elektronicznego poboru opłat A4Go o formułę postpaid, w ramach której urządzenie pokładowe można powiązać z kartą bankową. Podczas przejazdu przez bramkę z konta bankowego użytkownika pobierana będzie opłata za przejazd. Zwolni to użytkowników A4Go z konieczności doładowywania konta impulsami awansem.

W ramach upłynniania ruchu na placach poboru opłat, w planach SAM SA jest dalsze poszerzanie placów w Brzęczkowicach i w Balicach oraz wydłużenie pasów dojazdowych do bramek dedykowanych płatnościom automatycznym, a w przyszłości zwiększenie liczby stanowisk dla natychmiastowych transakcji bezgotówkowych.

Informacje dotyczące płatności automatycznych i stawek preferencyjnych są dostępne na stronie internetowej: www.automatycznaA4.pl

Stalexport Autostrada Małopolska S.A. poza działaniami podejmowanymi w celu poprawy obsługi podróżnych (inwestycje w system poboru opłat) i zapewnienie im bezpiecznego przejazdu (modernizacje i remonty infrastruktury autostradowej), dzięki projektowi A4 Katowice-Kraków, przynosi także znaczące korzyści Skarbowi Państwa. Zostały one zaprezentowane w tabeli poniżej obejmującej dane za ostanie 4 lata.

 

Należy jeszcze dodać, że wszelkie koszty i ryzyka związane z inwestycjami, utrzymaniem i zarządzeniem autostradą ponosi koncesjonariusz, a w 2027 r. odcinek koncesyjny z rozwiniętą infrastrukturą i po licznych modernizacjach zostanie przekazany Skarbowi Państwa

[ info prasowe Stalexport Autostrada Małopolska ]



« powrót
Biuro Brokerskie Omega