LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
24 kwietnia 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plAutonomiczny autobus ze Szwecji
Transport drogowy

Autonomiczny autobus ze Szwecji

Następny krok komunikacji publicznej

Cezary Banasiak

Na bazie swojego elektrycznego autobusu miejskiego firma Volvo stworzyła pojazd autonomiczny, mający przy okazji także spełniać podwyższone wymogi bezpieczeństwa i komfortu. Prezentacja odbyła się podczas przerwy w regatach Volvo Ocean Race w Göteborgu.


Dzięki niskiemu poziomowi hałasu i bezemisyjności, elektryczne autobusy stanowią doskonałą alternatywę dla atrakcyjnego i zrównoważonego transportu publicznego. Dzięki różnym stopniom automatyzacji możemy poczynić dalsze postępy w zakresie bezpieczeństwa, komfortu podróży i wydajności - powiedział Håkan Agnevall, prezes spółki Volvo Buses.

Autonomia. Stary-nowy 12-metrowy elektryk Volvo ma wszelkie cechy swojego elektrycznego pierwowzoru, ale dodatkowo jest pojazdem autonomicznym. Ma oczywiście zapewnić pasażerom bezpieczeństwo i wygodę jazdy - przyspieszanie oraz zatrzymywanie odbywają się delikatnie i płynnie, na przystankach autobus zawsze zatrzymuje się w dokładnie tym samym miejscu, zachowując taki sam odstęp od krawężnika zapewniając wygodne wsiadanie i wysiadanie.

Autobus wyposażony jest w czujniki, które pozwalają na stałą obserwację sytuacji wokół pojazdu. Informacje z nich przekazywane wykorzystywane są do nawigacji, a w przyszłości będą służyć także do zapobiegania wypadkom, poprzez rozpoznawanie zbliżających się do autobusu obiektów, odpowiednią regulację prędkości pojazdu lub ewentualne zatrzymywanie go. Autobus autonomiczny został zaprojektowany do spokojnej jazdy tak, aby jego eksploatacja była jak najbardziej energooszczędna, przyjazna dla środowiska i ekonomiczna. Technologia ta pozwala również na efektywniejszą obsługę pojazdów, gdy znajdują się one poza ruchem drogowym. Dzięki autobusom autonomicznym personel zajezdni może skupić się na serwisowaniu i konserwacji pojazdów, a nie na ładowaniu akumulatorów, dojeżdżaniu do myjni i parkowaniu autobusów. Autobusy jutra będą w stanie zrobić to wszystko samodzielnie - dodał Agnevall.

Konwój. Autobus autonomiczny ma być również docelowo użyty do badań nad łączeniem autobusów w ruchu miejskim w ścisłe konwoje. Volvo jest pionierem w dziedzinie systemów transportu autobusowego o wysokiej przepustowości, tzw. system Bus Rapid Transit (BRT). Teraz robimy kolejny krok, wykorzystując automatyzację do bezprzewodowego łączenia autobusów w konwoje autobusowe o dużej elastyczności - mówił dalej Håkan Agnevall. Elektryczne systemy autobusowe stanowią atrakcyjną alternatywę dla rozwiązań kolejowych w miejskim transporcie publicznym przyszłości.

Przez dwa najbliższe lata pojazd będzie wykorzystywany w dwóch projektach badawczych branży motoryzacyjnej – FFI i KRABAT. FFI to program badań i innowacji dotyczący autonomicznych autobusów miejskich, będący wspólnym przedsięwzięciem przemysłu motoryzacyjnego i państwa szwedzkiego. KRABAT jest częścią programu szwedzkiego rządu o nazwie „Podróże i transport nowej generacji”, częściowo finansowanego przez agencję Vinnova w ramach szerszej inicjatywy pt. Drive Sweden.

Autonomiczny autobus marki Volvo zaprezentowany został w ramach akcji ElectriCity, podczas wydarzenia Volvo Ocean Race. ElectriCity to wspólny projekt środowiska badawczego, przedstawicieli przemysłu i miasta Göteborg, w ramach którego opracowywane, prezentowane i oceniane są nowe rozwiązania dla zrównoważonego ruchu miejskiego nowej generacji.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega