LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
09 listopada 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plBlisko 35 tys. nowych samolotów do 2036 r.?
Transport lotniczy

Blisko 35 tys. nowych samolotów do 2036 r.?

Prognoza francuskiego koncernu lotniczego

Jerzy Konwicki

Według najnowszej globalnej prognozy Airbus Global Market Forecast 2017-2036, w związku ze wzrostem ruchu o 4,4% rocznie, światowa flota samolotów pasażerskich ma zwiększyć się ponad dwukrotnie do ponad 40 tys. maszyn w ciągu następnych 20 lat.


A380 - największy obecnie samolot pasażerski   |   Fot. Airbus

W okresie tym prognozowane jest zwiększenie się liczby osób lecących samolotem po raz pierwszy. Rozwijać ma się turystyka i rosnąć przychody przeznaczane na podróże drogą powietrzną. Poza tym liberalizacja branży, nowe połączenia oraz ewoluujące modele biznesowe linii lotniczych stworzyć mają popyt na 34,2 tys. samolotów pasażerskich i 730 towarowych o łącznej wartości 5,3 bln dol. Ponad 70% nowych jednostek stanowić mają maszyny wąskokadłubowe, z czego 60% ma zaspokoić rosnący popyt, a 40% zastąpić te mniej paliwooszczędne.

Wzrost ruchu powietrznego jest obecnie największy na rynkach wschodzących, takich jak Chiny, Indie. Pozostała część Azji oraz Ameryka Łacińska niemal dwukrotnie przewyższa prognozowaną roczną stopę wzrostu w wysokości 3,2% na rynkachdojrzałych, takich jak Ameryka Północna oraz Europa Zachodnia. Rynki wschodzące, na których obecnie mieszka 6,4 mld z liczącej 7,4 mld osób światowej populacji, w 2036 r. będą reprezentować niemal 50% prywatnej konsumpcji na świecie.

 W ciągu następnych 20 lat prognozuje się, że 41% nowych dostaw trafi do regionu Azji i Pacyfiku, 20% do Europy i 16% do Ameryki Północnej. Klasa średnia powiększy się niemal dwukrotnie do blisko 5 mld osób, a rosnący dobrobyt sprawić ma, że lotnictwo stanie się bardziej dostępne zwłaszcza w gospodarkach wschodzących, gdzie wydatki na przewozy lotnicze podwoją się.

Według założeń Airbusa podwojenie floty komercyjnej w ciągu następnych 20 lat wymagać będzie również wyszkolenia 530 tys. nowych pilotów i 550 tys. techników serwisowych.

W segmencie szerokokadłubowym, do którego należą rodziny A330, A350 XWB i A380, producent zakłada zapotrzebowanie na ok. 10,1 tys. samolotów o wartości 2,9 bln dol. Z kolei w segmencie wąskokadłubowym, do którego należy rodzina A320neo, firma przewiduje zapotrzebowanie na około 24,8 tys. samolotów o wartości 2,4 bln dol.

Globalna prognoza rynkowa Airbusa przedstawia szczegółową analizę rozwoju światowego ruchu lotniczego, obejmującą ponad 200 kierunków ruchu pasażerskiego i towarowego, oraz pokazuje rok po roku zmiany we flotach operatorów lotniczych na całym świecie poprzez analizę floty ok. 800 pasażerskich linii lotniczych oraz 200 operatorów transportu towarowego w ciągu najbliższych 20 lat.  Obejmuje więc zapotrzebowanie rynków regionalnych na samoloty liczące ponad 100 miejsc, aż po popyt na największy dostępny obecnie samolot – A380.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega