Polska Gazeta Transportowa
LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TESTY AUT TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
14 grudnia 2019 r.
Reklama   +48 22 620 92 04     Kontakt 
www.pgt.plCo przyniesie rok 2019?
TSL

Co przyniesie rok 2019?

Noworoczna konferencja PISiL-u w Warszawie

11 stycznia 2019 r.   |  Cezary Banasiak

10 I w Warszawie odbyła się noworoczna konferencja Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, pod tytułem: "160 lat spedycji na ziemiach polskich – co dalej?". Poza ciekawymi prezentacjami merytorycznymi zaplanowano także tradycyjnie część artystyczną.


Otwarcie spotkania - Marek Tarczyński, Przewodniczący Rady PISiL   |   Fot. Cezary Banasiak

Dwa wykłady urozmaiciła także dyskusja panelowa o przyszłości branży TSL.

 

Pierwsze wystąpienie miał Tomasz Michalak, radca-minister w Stałym Przedstawicielstwie RP przy UE, zatytułowane: "Aktualne zmiany w prawodawstwie celnym UE. Wyzwania i oczekiwania". Rok 2019 jest i będzie niezwykle ważnym dla unijnych ceł z kilku powodów: zmieni się Unijny Kodeks Celny, zmienione zostaną systemy IT, a także wprowadzone będą nowe przepisy podatkowe. Co więcej w tym roku odbędą się wybory do Parlamentu Europejskiego, a to będzie skutkować wyborem nowej Komisji Europejskiej. No i najważniejsze być może wydarzenie, oczekiwany (lub nie) Brexit.

Problemem na dzień dzisiejszy pozostaje fakt, iż nadal nie wiadomo na jakich zasadach on nastąpi (chociaż niektórzy twierdzą, że po prostu nie nastąpi). Umowa wyjścia, przejściowa, no deal? Do tego tematu i prezentacji Pana Tomasz Michalaka wrócimy także w następnym wydaniu PGT.

W drugiej części prof. dr hab. Wojciech Paprocki z Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności, przedstawił wykład: "160 lat spedycji na ziemiach polskich", w którym omówił historię spedycji na naszych ziemiach od czasów gdy Polskę wymazano z map świata, a więc jeszcze w ramach różnych zaborów, przez okres II RP, komunizmu-socjalizmu, aż do czasów dzisiejszych.

Najważniejszym współczesnym problemem branży według profesora jest osiągnięcie w branży TSL takiego poziomu efektywności ekonomicznej oraz przyjęcie takich relacji pracodawca-pracobiorca, przy którym usługodawców będzie stać na wynagradzanie personelu powyżej poziomu workingpoor. Tego poziomu nie zapewniał C. Hartwig w XIX w., a także nie zapewnia żadne przedsiębiorstwo spedycyjne w Polsce w drugiej dekadzie XXI w. - podsumował prof. Paprocki.

Tryptyk merytoryczny zamknęła dyskusja panelowa o teraźniejszości i przyszłości spedycji, a także ogólnie branży TSL, którą moderował prof. Paprocki. Udział w niej wzięli: Jerzy Wójtowicz (C.Hartwig Szczecin), Tadeusz Chmielewski (Rohlig Suus), Dariusz Stefański (PCC Intermodal) i Daniel Chodukiewicz (JAS FBG).

Wśród tematów, które poddano dyskusji były m.in. pytania: Czy należy się spodziewać istotnych zmian w najbliższych 3-5 latach, a jeśli tak, to jakie będą miały charakter? Jaką grupę oferentów usług TSL (przewoźników, spedytorów, operatorów logistycznych, zarządców infrastruktury) przewidywane zmiany dotkną w największym stopniu? Jakie kroki podejmować, aby móc się dostosować do przewidywanych zmian I utrzymać lub podwyższyć zdolność do konkurowania na rynku?

Koncert. Po części merytorycznej odbył się koncert kolęd w wykonaniu Marty Gajadhur i Pawła Lesiaka, którym akompaniował Witold Wołoszyński, a całość tradycyjnie zakończyła uroczysta kolacja.


Fot. Cezary Banasiak


« powrót
Biuro Brokerskie Omega