Polska Gazeta Transportowa
LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TESTY AUT TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
05 grudnia 2019 r.
Reklama   +48 22 620 92 04     Kontakt 
www.pgt.plCPK trasuje nowe linie kolejowe
Transport szynowy

CPK trasuje nowe linie kolejowe

700 km połączeń w 5 województwach

25 września 2019 r.   |  Jerzy Konwicki

W pięciu województwach: świętokrzyskim (Kielce), śląskim (Katowice), małopolskim (Kraków), podkarpackim (Rzeszów) i lubelskim Lublin) odbyły się (w I połowie września) Regionalne Konsultacje Strategiczne CPK z przedstawicielami władz wojewódzkich i samorządów lokalnych. W ramach Programu Kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego powstać ma w tych regionach blisko 700 km nowych linii kolejowych.


Rozpoczęliśmy proces wstępnego trasowania nowych linii kolejowych – wyjaśnia Maciej Kaczorek, dyrektor Biura Planowania Kolei w CPK.  W ramach RKS przedstawiamy pierwsze efekty naszych prac, wsłuchując się w opinie regionalnych partnerów - dodaje.

Proces konsultacyjny projektów kolejowych dotyczy przebiegów linii kolejowych. Celem spotkań jest uzgodnienie, czy przygotowane warianty uwzględniają wszystkie uwarunkowania regionalne i lokalne, czy inwestycje kolejowe CPK nie kolidują z budowami planowanymi przez samorządy.

Konsultacje maja kluczowe znaczenie dla planowania „szprych” w ramach Programu Kolejowego CPK. Poprzez RKS pokazujemy, w jaki sposób plany budowy linii kolejowych w danym województwie wpisują się w szerszy, ogólnopolski program zwiększania dostępności transportowej polskich miast – mówi Rafał Garpiel, pełnomocnik CPK ds. relacji z otoczeniem inwestycji.

Świętokrzyskie. W ramach Programu CPK w woj. świętokrzyskim planowana jest budowa 73 km nowych linii. Powstać mają przede wszystkim linia nr 89 (Końskie–Kielce) i linia nr 73 (Busko Zdrój–Tarnów). To fragmenty tzw. szprychy nr 7 w ramach Programu CPK. Planowana jest także linia nr 84 (Radom-Kunów), będąca elementem szprychy nr 6. Zakładana prędkość eksploatacyjna pociągów na tych odcinkach to co najmniej 160 km/godz.

Zakładamy, że realizacja połączenia Kielce–Końskie pozwoli na uzyskanie czasu przejazdu z Kielc do Warszawy wynoszącego 1 godz. 20 min. oraz włączenie powiatu koneckiego w sieć dalekobieżnych połączeń pasażerskich – mówi Michał Jasiak, koordynator ds. projektów kolejowych CPK. Obecnie najkrótsza podróż na tej trasie zajmuje 3 godz. 15 min.

Śląskie. Na terenie Śląska CPK planuje budowę 100 km nowych linii kolejowych. Priorytetowymi inwestycjami maja być dwie linie dużych prędkości: nr 111, stanowiąca przedłużenie CMK w kierunku regionu małopolsko-śląskiego oraz linia nr 113 Katowice–Kraków. Obie połączą się w nowym Węźle Małopolsko-Śląskim (WMŚ), tworząc nowy układ szybkich połączeń kolejowych między Katowicami, Krakowem, CPK, Warszawą i innymi miastami. W zamierzeniu projektantów, będzie to uzupełnienie intensywnie użytkowanych linii łączących Górny Śląsk z Małopolską i Mazowszem. Dzięki temu pociągi dalekobieżne jadące przez WMŚ i Katowice skrócą czas przejazdu, a do stolicy Górnego Śląska będzie mogło dotrzeć więcej pociągów niż obecnie.

Szacujemy, że WMŚ da możliwość połączenia Krakowa i Katowic w 35 min. Jest to czas niemal dwa razy krótszy w porównaniu z podróżą samochodem płatną autostradą A4. Duża liczba pociągów pozwoli ponadto na odciążenie tej drogi – wyjaśnia Jasiak.

W województwie śląskim powstanie także nowa linia nr 170 prowadząca z Chybia przez Jastrzębie Zdrój do Bogumina w Czechach. Inwestycja ta przywróci połączenia kolejowe z Jastrzębiem-Zdrojem, dziś największym polskim miastem bez dostępu do kolei oraz umożliwi szybką podróż pomiędzy Katowicami a Ostrawą.

Małopolskie. W woj. małopolskim wybudowanych zostać ma 179 km nowych połączeń. Pierwsza z inwestycji obejmie dwie linie – nr 111 i 113, spotykające się we wspomnianym WMŚ, zapewniając nowe połączenie Krakowa z Centralną Magistralą Kolejową (CMK), Katowicami i Oświęcimiem. We wschodniej części województwa planowane są nowe odcinki linii 73 (Busko Zdrój–Tarnów) oraz nr 96 (Tarnów–Nowy Sącz), stanowiące fragment szprychy nr 7 Warszawa–CPK–Kielce–Tarnów–Krynica.

Widzimy możliwość wykorzystania linii kolejowej budowanej w ramach WMŚ do obsługi regionalnej relacji Kraków–Olkusz. Zapewni to czas przejazdu ekspresem regionalnym w granicach 30 min. – zapowiada Jasiak.

Podkarpackie. W ramach Programu CPK w woj. podkarpackim powstać ma 155 km dwóch nowych linii kolejowych. Pierwsza z nich, czyli linia nr 58 (Łętownia–Rzeszów) skrócić ma czas przejazdu pomiędzy stolicą województwa a tzw. Czwórmiastem (Stalowa Wola, Tarnobrzeg, Sandomierz, Nisko) oraz zapewnić najszybsze połączenie Podkarpacia z Warszawą i CPK.

Linia nr 122 (Rzeszów–Sanok) ma natomiast znacząco polepszyć skomunikowanie Bieszczad z całą Polską.

Lubelskie. Na terenie Lubelszczyzny zaplanowano budowę 187 km nowych odcinków kolejowych. Pierwsza z inwestycji objąć ma trasę z Lublina, przez Zamość, Tomaszów Lubelski, a w perspektywie do granicy z Ukrainą. Umożliwić to ma poprawę połączeń kolejowych z Zamojszczyzną i Roztoczem oraz w przyszłości uruchomienie szybkich pociągów z Warszawy i Lublina do Lwowa.

Program CPK zakłada także wybudowanie nowej linii nr 631 Milanów–Biała Podlaska–Fronołów, stanowiącej fragment tzw. Magistrali Wschodniej, łączącej Rzeszów, Lublin i Białystok.

Przypomnijmy, że łącznie w ramach kolejowej części Programu CPK planowana jest budowa ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. Tzw. etap zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, zakłada wybudowanie 140 km nowych linii na trasie Warszawa–CPK–Łódź. Zakończenie pozostałych inwestycji kolejowych wpisuje się w horyzont czasowy do 2040 r.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega