LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
12 grudnia 2018 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plDo celu bez kłopotów i opóźnień
Transport drogowy

Do celu bez kłopotów i opóźnień

Bogata oferta pomysłowych rozwiązań

21 lipca 2015 r.   |  Cezary Banasiak

Jeszcze dekadę temu nawigacja GPS w samochodzie, czy to osobowym czy ciężarowym, była elementem dodatkowym, żeby nie powiedzieć egzotycznym. Niektórzy wręcz uważali, że posiadanie jej świadczy o kłopotach w rozumieniu znaków drogowych, nieumiejętności czytania map, słabej znajomości trasy czy wręcz lenistwie - w domyśle każdy z powyższych argumentów miał mocno danego kierowcę deprecjonować.


Fot. Archiwum PGT

Dzisiaj jednak widok takiej "zabawki" nawet w taksówce już właściwie nie dziwi, często producenci pojazdów montują w deski rozdzielcze rozbudowane urządzenia z mapami jako podstawowe wyposażenie, a przecież każda osoba posiadająca smartfona ze stosowną aplikacją, może mieć nawigację GPS zawsze przy sobie.

Bogactwo rozwiązań. Chociaż co do podstawowych zasad funkcjonowania wszelkie nawigacje są do siebie podobne - mają pomóc w odnalezieniu najlepszej, najszybszej drogi do celu - to jednak odpowiedni dobór może znacznie ułatwić pracę czy uprzyjemnić podróż. A jest w czym wybierać.

Możemy mieć nawigację standardową (jak chociażby Mapy Google w telefonie), turystyczną, sportową, na rower i motocykl albo specjalizowaną do samochodów ciężarowych (z uwzględnieniem parametrów dla kamperów czy busów). Mimo dużego bogactwa rozwiązań, nas oczywiście interesują przede wszystkim nawigacje ciężarowe i na nich się skupimy.

Właściwe parametry. Dobra, dedykowana dla ciężkich i długich pojazdów, nawigacja musi uwzględniać wszelkie ograniczenia samochodów ciężarowych (kamperów, busów) - takich jak całkowita masa pojazdu, gabaryty, nacisk na oś, szczegóły przyczepy. Istotny jest precyzyjny algorytm wyznaczania trasy, który bierze pod uwagę np. duży promień skrętu, limity wagowe, wysokości skrajni, zbyt strome zjazdy lub ograniczone możliwości zawracania.

Częstym problemem, którego uwzględnienie może decydować o jakości elektronicznych map, jest poprowadzenie trasy pod odpowiedniej wysokości wiaduktami czy tunelami. Polskie przepisy drogowe, ze względów bezpieczeństwa każą umieszczać na znakach przed wiaduktami wysokość rzeczywistą przejazdu pomniejszoną o 50 cm, co dawać ma maksymalną wysokość samochodu (a nie wiaduktu). Dobra nawigacja powinna oczywiście uwzględniać zarówno przepisy jak i ową różnicę, by w wyborze najlepszej trasy nie poprowadzić drogą dłuższą o kilkadziesiąt kilometrów. Nie może być jednak mowy o żadnym ryzyku - zbyt duży "okład" może skończyć się tragicznie, więc czasem z kolei warto nadrobić nieco drogi.

Oferta. Ważnym parametrem wydaje się też być odpowiedni rozmiar ekranu - zbyt małe nawigacje mieszczą mniejszy obszar mapy, a duża ilość elementów dodatkowych na drodze może się zlewać w nieczytelnych piktogramach, dlatego też choćby i 7 calowe wyświetlacze nie będą przesadą.

Wśród wyróżniających się na rynku ofert, warto wspomnieć o kilku z nich - Becker Transit, nawigacjach Navroad z dedykowaną Navroad Map Truck oraz Garmin dēzl, a dla podróżujących z laptopem Map&Guide Truck Navigator oraz Marco Polo Grosser Reiseplaner.

Udogodnienia. Becker Transit MU70 poza dokładnym określeniem parametrów samochodu ciężarowego (busa, kampera), oferuje między innymi możliwość podłączenia do urządzenia kamery cofania, posiada mapy 47 krajów Europy, interfejs WiFi pozwalający na bieżący dostęp do istotnych informacji wyświetlanych podczas jazdy w czasie rzeczywistym (takie jak choćby korki czy ostrzeżenia o kolizjach na drodze). Navroad Map Truck podobnie umożliwia wprowadzenie własnych ustawień pojazdu, łącznie np. z informacjami o przewożonych materiałach niebezpiecznych.

Garmin dēzlCam™ to właściwie trzy urządzenia w jednym - nawigacja, kamera i komputer pokładowy. Wyposażona w 6-calowy, dotykowy wyświetlacz z funkcją przybliżania, wbudowaną kamerę z obrotowym obiektywem, montowaną na przedniej szybie lub desce rozdzielczej oraz uchwyt magnetyczny, który umożliwia szybkie wpięcie i wypięcie nawigacji. Wbudowana kamera samochodowa rozpoczyna nagrywanie w momencie włączenia urządzenia, a funkcja wykrywania kolizji (G-Sensor) automatycznie zapisuje nagrania, jeśli dojdzie do zderzenia lub gwałtownego hamowania.

Dodatkowo, do nagrania zostaną dołączone informacje o lokalizacji, prędkości, dacie i godzinie zdarzenia. Samo urządzenie można łatwo zdjąć z uchwytu i przełączyć w tryb fotografowania, a dzięki funkcji Snapshot wykonać szczegółowe zdjęcia uszkodzonego pojazdu. W bazie Garmin dēzlCam™ jest obszerna baza punktów POI, ułatwiająca znalezienie najlepszych miejsc postoju i odpoczynku oraz punktów usługowych. Urządzenie reaguje na polecenia głosowe, a dzięki Bluetoothowi i wbudowanemu głośnikowi pozwala na prowadzenie rozmów telefonicznych bez odrywania rąk od kierownicy.

Wybór. Jak widać profesjonalna nawigacja GPS może dziś spełniać funkcję prawdziwego asystenta podróży, a nie tylko pokazywać trasę. Warto poświęcić nieco czasu na głębsze zapoznanie z możliwościami oferowanych nawigacji, by tym lepszego dokonać wyboru. 



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 47-48/2018
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48 22 620 92 14
KRS: 45946, Regon: 010269289, NIP: 526-00-10-038, Kapitał zakładowy: 100 000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus