LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
23 lipca 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plDobre czasy dla przewozów promowych na Bałtyku
Transport wodny

Dobre czasy dla przewozów promowych na Bałtyku

Eksport do Skandynawii napędza koniunkturę

Ewa Grunert

2015 był udanym rokiem dla szwedzkiego armatora promowego, Stena Line. Na linii Gdynia–Karlskrona przewieziono 7-milionowego pasażera, a w grudniu padł kolejny rekord: 100 tys. samochodów przewiezionych w ciągu jednego roku na linii. Armator zanotował również 7% wzrost jednostek frachtowych. Wszystko wskazuje na to, że ta tendencja utrzyma się również w roku 2016.


W jaki sposób zmienia się rynek przewozów morskich na Bałtyku? Na to pytanie odpowiada Marek Kiersznowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska: Rynek przewozów morskich na Bałtyku z roku na rok rośnie, co jest efektem dynamicznego wzrostu polskiego eksportu do krajów skandynawskich. Dzięki temu wszyscy armatorzy operujący na trasach między Polską i Szwecją odnotowują wzrost przewozów, oczywiście różnej wielkości i w różnych segmentach, w zależności od posiadanego tonażu. Stena Line obserwuje także zwiększającą się liczbę naczep, czyli jednostek intermodalnych przewożonych na linii Gdynia-Karlskrona. W 2015 r. w porównaniu do ubiegłego roku liczba przetransportowanych naczep zwiększyła się na tej linii o blisko 20%.

Nowy terminal. Obecnie połączenie Gdynia-Karlskrona obsługują trzy promy, a liczba zarówno pasażerów, jak i samochodów stale rośnie. Stena Line obecna jest w Gdyni już ponad 20 lat, armator zrósł się zarówno z miastem jak i z samym portem. Poprzedni Zarząd Morskiego Portu Gdynia zaplanował budowę nowego terminalu intermodalnego, którego koszt obliczono na 130 mln zł. Gotowa jest już dokumentacja projektowa, która została poddana procesowi notyfikacyjnemu w Komisji Europejskiej, aby uzyskać gwarancje otrzymania unijnego dofinansowania. Trwa zatem oczekiwanie na wydanie pozwolenia na budowę.

Terminal będzie miał charakter publiczny, a Stena Line będzie jednym z operatorów. Szwedzki armator przewiduje, że cała procedura potrwa około roku, zatem oddanie do użytku nowego terminalu planowane jest na 2019 r. - Dzięki temu rozwiązaniu oraz bogatej sieci połączeń intermodalnych z Gdyni, autostrada morska Gdynia-Karlskrona, obsługiwana przez nasze promy, zyska znaczenie dla całego kontynentu – podkreśla Kiersznowski. - Karlskrona, a przez to Gdynia, uzyskają bezpośrednie połączenie z siecią terminali intermodalnych w tak kluczowych miastach Skandynawii jak Sztokholm, Oslo, Göteborg oraz Haparanda, Luleå, Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik, Sundsvall, Gävle, Borlänge, Hallsberg, a nawet w Kirunie – na północy Szwecji.

Warto przypomnieć, że po drugiej stronie Bałtyku już od dwóch lat pracuje nowy terminal intermodalny Karlskrona Baltic Port dla ładunków przewożonych w relacji kolej-prom zarówno do, jak i z Europy oraz Skandynawii przez Gdynię i Karlskronę. Dzięki tej inwestycji, Karlskrona stała się hubem dla towarów przewożonych pomiędzy Skandynawią a Europą.

Korytarz przewozowy do Skandynawii, wiodący przez polskie porty, notuje utrzymujące się wzrosty i stał się atrakcyjnym miejscem do prowadzenia działalności transportowej. Inny armator bałtycki – Unity Line - nie ujawniania swoich szczegółowych danych przewozowych. Jak stwierdził Paweł Wojdalski, zastępca dyrektora spółki: Powstrzymujemy się od wygłaszania oficjalnych ocen sytuacji na rynku, od oceny działań konkurencji i komentarzy do pojawiających się zjawisk w otoczeniu biznesowym. Ale z informacji Wojalskiego wynikało, że wobec rosnącego wolumenu przewozów na obsługiwanych przez armatora kierunkach, wyniki przewozowe w poszczególnych segmentach są zadowalające. Oznaczać by to mogło, że Unity Line jest w niezłej formie, a serwisy tej firmy dają sobie radę z konkurencją.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega