LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
11 grudnia 2017 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plDochodowy Kanał Sueski
Transport wodny

Dochodowy Kanał Sueski

W 2023 r. powinien zarabiać rocznie ok. 13,2 mld dol.

11 października 2017 r.   |  Marek Grzybowski

Przychody zarządu Kanału Sueskiego w pierwszych 7 miesiącach 2017 r. zbliżyły się do 3 mld dol. W 2016 r. były większe o 19 mln dol. niż rok wcześniej.


Kanał sueski to jeden z najszybciej rozwijających się korytarzy morskich / Fot. Shutterstock

Kanał Sueski jest jednym z najszybciej rozwijających się korytarzy morskich w świecie w latach 2015-2016 – stwierdził w czasie konferencji prasowej admirał  Mohab Mamish, prezes zarządu Kanału Sueskiego. To efekt inwestycji poniesionych na jego modernizację.

2 lata po modernizacji. W sierpniu 2015 r., Egipt uruchomił nowy odcinek kanału o długości 35 km, wzdłuż dotychczasowego kanału o długości 193 km. W wielu miejscach Kanał został pogłębiony, a na długości 37 km poszerzony.

Dzięki inwestycji o wartości 8 mld dol. między Port Saidem a Suezem powstało nowoczesne połączenie pozwalające na obsługę największych kontenerowców i masowców pływających między Europą a Dalekim Wschodem. Wokół Kanału Sueskiego powstały strefy przemysłowe, z których zarządem w tym roku umowę podpisała m.in. Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna. 

Więcej statków i przychodów. Tylko w ciągu 7 miesięcy 2017 r. armatorzy wpłacili do kasy zarządu 2,94 mld dol. (52,5 mld funtów egipskich). Z kolei tylko w roku 2016 między Morzem Śródziemnym a Morzem Czerwonym w obu kierunkach przepłynęło 9 949 jednostek, o 2,1% więcej niż przed rokiem.

Między Europą a Dalekim i Bliskim Wschodem przewozi się coraz więcej towarów. Służby Kanału Sueskiego poinformowały, że w ciągu 7 miesięcy 2017 r. przetransportowano  585,6 mln  t ładunków, o 4,3% więcej niż w analogicznym okresie ubr.  W okresie marzec-lipiec Zarząd Kanału obsłużył 7 294 statków, podczas gdy rok wcześniej w tym samym czasie przepłynęło między Suezem a Port Saidem 7 021 jednostek. To efekt tego, że po modernizacji Kanału ruch jednostek mógł wzrosnąć z 49 do 97 statków dziennie. Co równie ważne czas przejścia statku kanałem z Morza Śródziemnego na południe skrócono o 7 godz. (z 18 do 11 godz.).

Kanał Sueski po 10 latach budowy został otwarty w 1989 r. Skrócił drogą z Azji do Europy o około 7 tys. km. W drugą rocznicę otwarcia zmodernizowanego Kanału Prezes Mamish zapowiedział, że prace rozwojowe w strefie kanału będą prowadzone. Pogłębiony zostanie 72-kilometrowy nowy odcinek, tak by przyjmować coraz większe jednostki pływające z Dalekiego Wschodu do Europy. Prognozuje się, że w 2023 r. Kanał Sueski powinien zarabiać rocznie ok. 13,2 mld dol.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 48-49/2017
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48-22-620 92 14
KRS: 45946 , Regon: 010269289 , NIP: 526-00-10-038 , Kapitał zakładowy: 100.000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus