LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
15 grudnia 2018 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plEksperci pozytywnie oceniają program Budowy Dróg Krajowych
Transport drogowy

Eksperci pozytywnie oceniają program Budowy Dróg Krajowych

Głównym celem dokończenie sieci dróg

31 sierpnia 2015 r.   |  Andrzej Starnawski

W środę 26 VIII, premier Ewa Kopacz na wspólnej z minister infrastruktury i rozwoju Marią Wasiak, konferencji prasowej w Opolu, zaprezentowała program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23 (z perspektywą do 2025 r.), szacowany na około 107 mld zł. Łączna kwota przewyższa wcześniej zakładaną o 14 mld zł, ale eksperci pozytywnie ocenili zwiększenie wydatków, o ile oczywiście pieniądze będą wydane efektywnie. 


Fragment drogi ekspresowej S7 / Fot. GDDKiA

Premier podczas swego wystąpienia przypomniała, iż jeszcze w 2007 r. mieliśmy zaledwie 933 km autostrad i ekspresówek, a na dziś możemy się pochwalić ponad 200% wzrostem (3041 km).

Blisko 4 tys. nowych. Ewa Kopacz zapowiedziała w najbliższych latach budowę 3,9 tys. km autostrad i dróg szybkiego ruchu, podkreślając, iż celem głównym jest dokończenie sieci drogowej w naszym kraju i takie połączenie głównych miast, by czas przejazdu między nimi poprawić o minimum 15%. Wśród istotnych inwestycji wymieniła m.in. drogę S11, łączącą Kępno z A1, połączenie w ramach S7 Gdańska z Krakowem, a także Szczecina z Trójmiastem dzięki S6 i Warszawy z Lublinem/Rzeszowem w ramach dróg S17 i S19.

Minister Maria Wasiak dodała, iż istotnym elementem programu są obwodnice. W latach 2014-23 ma ich powstać 57. Mamy bardzo dobrze przemyślaną strategię budowy obwodnic, a wszystkie inwestycje mają zapewnione finansowanie - powiedziała.

Ambitne plany. Dokładnie nie wiadomo, jak będzie wyglądał przepływ środków w obrębie Krajowego Funduszu Drogowego. Nie ma dokładnie wskazanych przychodów funduszu, a więć jakie środki będą z tytułu viaTOLL-u, wpłat z budżetu, a jakie z emisji obligacji. Do końca nie wiemy, w jaki sposób KFD będzie zasilany. Nie mamy pewności, czy faktycznie wszystkie inwestycje będą miały pokrycie we wpływach do KFD - powiedziała PAP, Barbara Dzieciuchowicz, szefowa Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa (OIGD).

Przypomniała też, iż premier w swoim expose zapowiadała budowę 2 tys. km autostrad i dróg szybkiego ruchu, a teraz przedstawiła program zakładający dwukrotne zwiększenie łącznej ich długości. Dobrą wiadomością jest również zwiększenie liczby obwodnic, które będą wybudowane, bo one przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jeżeli program zostanie zrealizowany, to główne miasta będą ze sobą dobrze skomunikowane - dodała.

Dobrym pomysłem jest też rozłożenie wydatków na projekty infrastrukturalne na lata. Kumulacja wydatków zawsze rodzi pewne ryzyko związane ze wzrostem cen materiałów budowlanych, dostępnością wykwalifikowanej kadry czy też specjalistycznego sprzętu. Niepokoi jednak bardzo niski poziom zakładanych wydatków w latach 2022-2023. Jest to bardzo niedobra informacja dla firm wykonawczych. - podsumowała Barbara Dzieciuchowicz.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 49-52/2018
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48 22 620 92 14
KRS: 45946, Regon: 010269289, NIP: 526-00-10-038, Kapitał zakładowy: 100 000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus