LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
24 listopada 2017 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plElektryczne hybrydy – przyszłość krakowskiej komunikacji autobusowej?
Transport drogowy

Elektryczne hybrydy – przyszłość krakowskiej komunikacji autobusowej?

1 lipca 2017 r.   |  AS

27 czerwca, w Krakowie podczas posiedzenia Komisji Taboru Autobusowego połączonego z obchodami 90-lecia krakowskiej komunikacji autobusowej dużo miejsca poświęcono kwestii elektromobilności oraz wykorzystania w komunikacji miejskiej autobusów o napędzie niskoemisyjnym.


Volvo 7900 Electric Hybrid / Fot. Volvo

Volvo zaprezentowało elektryczną hybrydę - miejski autobus napędzany głównie energią elektryczną (na 70%  trasy), oszczędzający 60% kosztów energii i redukujący emisję dwutlenku węgla o 75%.

Czystość powietrza, a także obniżenie poziomu hałasu to kwestie, które coraz częściej brane są pod uwagę przy projektowaniu systemów komunikacji miejskiej. W Krakowie problem jest szczególnie istotny ze względu na silne zanieczyszczenie powietrza – smog, który z roku na rok staje się coraz większym zagrożeniem dla zdrowia mieszkańców.

W przypadku komunikacji miejskiej odpowiedzią na eko-potrzeby miast są autobusy wykorzystujące napęd elektryczny. To rozwiązanie zdecydowanie bardziej przyjazne środowisku niż nawet najnowsze diesle – są cichsze, emitują znacząco mniej szkodliwych substancji, pozwalają oszczędzać energię.

Właśnie taki autobus został zaprezentowany w Krakowie przez Volvo. Volvo 7900 Electric Hybrid to tzw. elektryczna hybryda, wykorzystująca na większości trasy energię elektryczną.

Elektryczna hybryda Volvo 7900 porusza się cicho i nie wytwarza spalin na 70 proc. swojej trasy. Ładowanie baterii trwa tylko 3-4 minuty i odbywa się na przystanku końcowym. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu systemu ładowania „opportunity charging” – autobus po prostu podjeżdża pod stację ładowania i pobiera prąd przez pantograf wysuwany ze stacji, tłumaczy Małgorzata Durda, Dyrektor Regionu na Polskę i Kraje Bałtyckie Volvo Buses.

Dzięki takiemu rozwiązaniu zużycie energii jest o 60 proc. niższe niż w przypadku porównywalnego autobusu z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana aż o 75 proc., dodaje Małgorzata Durda.

Volvo 7900 Electric Hybrid oferuje wymaganą przez operatorów komunikacji miejskiej pojemność pasażerską, może być konfigurowany w różny sposób – każdorazowo dostosowując się do wymogów i potrzeb komunikacji miejskiej w danym mieście. Elektryczne hybrydy Volvo kursują już w takich miastach jak Göteborg, Sztokholm, Hamburg, Luksemburg, Namur czy Kurytyba.

Kraków nadal modernizuje swój tabor, jesteśmy zainteresowani poznaniem jak największej liczby potencjalnych modeli autobusów, tak aby docelowo nasza flota była nowoczesna, wygodna dla mieszkańców i przyjazna dla środowiska, powiedział Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy w MPK Kraków.

Warto wspomnieć, że te nowoczesne autobusy powstają w całości w Polsce – we wrocławskiej fabryce Volvo. Cały proces produkcyjny, począwszy od projektowania konstrukcji oraz adaptacji według specyfikacji klientów, poprzez produkcję, aż po wsparcie i serwis po sprzedaży odbywa się w kraju.

Volvo 7900 Electric Hybrid – podstawowe informacje:

  • Cicha i bezemisyjna jazda z wykorzystaniem silnika elektrycznego.

  • 60% niższe zużycie energii w porównaniu z konwencjonalnym autobusem z silnikiem diesla.

  • Emisja dwutlenku węgla niższa o 75–90% w porównaniu z konwencjonalnymi autobusami z silnikiem diesla.

  • Szybkie ładowanie akumulatorów na końcowych przystankach, trwające jedynie kilka minut.

  • Zasilany energią elektryczną przez nawet 70% czasu pracy.

  • Wyposażony w silnik elektryczny, akumulatory oraz mały silnik diesla, spełniający najnowsze standardy UE dotyczące emisji spalin (Euro 6).

[ Volvo ] 



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 46-47/2017
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48-22-620 92 14
KRS: 45946 , Regon: 010269289 , NIP: 526-00-10-038 , Kapitał zakładowy: 100.000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus