LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
25 września 2017 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plImpulsy dla woj. Małopolskiego
Transport szynowy

Impulsy dla woj. Małopolskiego

Nowosądecki producent przekazał 6 pociągów

6 grudnia 2016 r.   |  Jerzy Konwicki

Województwo Małopolskie oficjalnie odebrało pierwszych sześć elektrycznych pociągów z rodziny Impuls - produkcji nowosądeckiej firmy Newag SA. W połowie grudnia składy te zostaną skierowane na trasy kolei aglomeracyjnej.


Newag zapewni też kompleksową obsługę gwarancyjną, serwis i utrzymanie / Fot. Newag

Uroczyste przekazanie pojazdów, odbywające się na Dworcu Głównym w Nowym Sączu, uświetnili przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, przedstawiciele lokalnych władz oraz zarządu spółki Newag S.A. W sumie region zamówił 13 takich składów za 304 mln zł brutto.

6,5 mln podróżnych. Wśród przekazanych pociągów znalazły się cztery składy 5-członowych Impulsów 45WE oraz dwie sztuki 4-członowych EZT Impuls 31WE. Zgodnie z umową podpisaną 30 III 2016 r. Newag przekaże pozostałe sześć składów do 15 II 2017 r. oraz zapewni kompleksową obsługę gwarancyjną, serwis i utrzymanie. Samorząd województwa skorzystał z tzw. prawa opcji i zamówił jeden dodatkowy pojazd.

Robimy wszystko, co w naszej mocy, żeby podróżni na nowo przekonali się do transportu kolejowego. Udowadniamy, że kolej może być szybka, punktualna, komfortowa i bezkonkurencyjna pod względem ceny. Takie są właśnie Koleje Małopolskie, które przejmują z sukcesem kolejne linie w naszym województwie – powiedział członek zarządu Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda. Przypomniał, że wojewódzki przewoźnik już zdążył sobie zaskarbić sympatię mieszkańców i turystów: Pierwszy milion pasażerów Koleje Małopolskie przewiozły po 9 miesiącach od uruchomienia, a po 16 miesiącach – już 3 miliony. Do końca tego roku liczba ta może przekroczyć aż 6,5 mln osób.

Wyścig. Władze województwa i producent mają nadzieję, że nowy tabor składający się z nowoczesnych pojazdów, mogących osiągać prędkość do 160km/godz., zachęci mieszkańców do masowego korzystania z połączeń kolejowych pomiędzy głównymi miastami Małopolski.

Aby udowodnić konkurencyjność pociągów, zorganizowano nawet specjalny wyścig, w którym wystartował Impuls 45 WE-014 oraz samochód rajdowy prowadzony przez zawodowego kierowcę Michała Kościuszko. Nowosądecki pojazd pokonał trasę Nowy Sącz–Kraków Główny w ciągu ok. 2,5 godz., natomiast samochód rajdowy (poruszający się zgodnie z przepisami) dotarł do centrum Krakowa kilkanaście minut później.

Setny Impuls. Tłumnie zgromadzona na dworcu w Nowym Sączu publiczność miała możliwość zwiedzania pojazdów, które już w grudniu zaczną przewozić pasażerów na trasie z Krakowa do Tarnowa. Składy posiadają specjalne udogodnienia dla pasażerów niepełnosprawnych ruchowo (windy, wyznaczone miejsca do transportu wózków, toalety zgodne z TSI PRM) oraz dla podróżnych z małymi dziećmi (przewijaki) i rowerzystów. W pociągach znajduje się 250 miejsc siedzących oraz liczne udogodnienia: klimatyzacja, nawiewne ogrzewanie, monitoring przedziału pasażerskiego, stojaki na rowery, WiFi, gniazdka elektryczne oraz automaty biletowe.

Zamówienie dla Małopolski to priorytetowe i kluczowe dla nas zlecenie. Jesteśmy niezmiernie dumni, że nowoczesne sądeckie Impulsy, w pełni zgodne z TSI, już od grudnia będą wozić pasażerów w Małopolsce - powiedział Zbigniew Konieczek, prezes Newag S.A. – Pojazdy te posiadają europejski system bezpieczeństwa ETCS poziomu 2, który poprzez moduł GPS zapewnia komunikację urządzeń na pokładzie pojazdu z urządzeniami znajdującymi się przy linii kolejowej.

Konieczek podkreślił także, że nowe pociągi dla Małopolski, regionu w którym mieści się siedziba spółki Newag, dostarczane są w roku jubileuszu 140-lecia założenia firmy. Jeden ze składów dla Małopolski będzie setnym pociągiem wyprodukowanym w spółce.

Trzy linie. Obecnie w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej obsługiwanej przez samorządowe Koleje Małopolskie funkcjonują dwie linie: SKA1 Wieliczka Rynek Kopalnia-Kraków Główny-Kraków Lotnisko, a także SKA2 Kraków Główny-Miechów/Sędziszów. 11 XII, wraz z nowym rozkładem jazdy, uruchomiona zostanie trzecia linia SKA3 Kraków-Tarnów. W planach są kolejne linie, w tym z Krakowa do Skawiny, a później wydłużenie jej w kierunku Kalwarii Zebrzydowskiej i Oświęcimia.

Samorząd małopolski, który posiada 44 pociągi, docelowo chce ich mieć 60. Dlatego w lecie przyszłego roku planowane jest ogłoszenie przetargu na zakup kolejnych kilkunastu składów.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 36-37/2017
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48-22-620 92 14
KRS: 45946 , Regon: 010269289 , NIP: 526-00-10-038 , Kapitał zakładowy: 100.000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus