LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
19 kwietnia 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plKontenerowce w 2015 i 2016
Transport wodny

Kontenerowce w 2015 i 2016

Marek Grzybowski

W lutym 2016 r. całkowita pojemność floty armatorów liniowych przekroczyła 20 mln TEU. Zamawiają oni i wprowadzają do serwisów coraz większe jednostki, przez co rośnie nadpodaż slotów. W efekcie drastycznie rosła również liczba i pojemność jednostek nie znajdujących zatrudnienia i wyłączanych z regularnych połączeń.


Port Hamburg   |   Fot. Marek Grzybowski

W końcu lutego kontenery mogły przewozić 6 082 statki, a ich łączna pojemność zbliżyła się do 20 466 tys. TEU (około 254,9 mln tdw). W tej liczbie dominowały typowe kontenerowce. 28 II armatorzy liniowi dysponowali 5 160 tego typu jednostkami o pojemności przekraczającej 20 025,6 mln TEU. Flota kontenerowców w wymiarze globalnym wzrosła w ciągu 2015 r. o 8,5%.

Wzrost flot na morzu… W ubiegłym roku armatorzy liniowi odebrali 214 nowych jednostek (17,6% więcej niż w 2014 r.), w wyniku czego globalna pojemność floty do przewozu kontenerów zbliżyła się pod koniec 2015 r. do 20 mln TEU. W tym samym roku armatorzy złożyli zamówienia na 255 nowych jednostek o pojemności ponad 2,3 mln TEU. Eksperci Alphaliner oszacowali, że łączna wartość kontraktów wynosi 20,2 mld dol. i jest o 98% wyższa niż w 2014 r.

Na początku 2016 r. w portfelach stoczniowych znajdowało się 499 jednostek o łącznej pojemności ponad 4 mln TEU. W 2015 r. pojemność floty wzrosła aż o 1,72 mln TEU, podczas gdy złomowano jedynie 89 mniejszych jednostek o łącznej pojemności 192,4 tys. TEU. Tak znaczna różnica między przyrostem floty a flotą wycofywaną z eksploatacji spowodowała nadwyżkę podaży tonażu.

i na kotwicy. Skutkiem tego w grudniu 2015 r. zatrudnienia nie miała flota o pojemności prawie 1,36 mln TEU. Na kotwicę odstawiane były mniej ekonomiczne i mniejsze jednostki, bowiem średnia pojemność kontenerowca wyłączonego z serwisu wyniosła 552 tys. TEU. W grudniu 2014 r. na kotwicy stały statki o łącznej pojemności 227,8 tys. TEU, a średnia pojemność statków, które nie były wykorzystywane do transportu kontenerów w tym roku została oszacowana na 380,6 tys. TEU.

Tak znaczna wymiana floty jest wynikiem regulacji proekologicznych wprowadzonych przez International Maritime Organization, która znacznie obostrzyła standardy emisjii substancji szkodliwych dla środowiska.

Armatorzy mniej kupią. Na znaczącą skalę zaczęto wprowadzać do eksploatacji duże statki. W 2015 r. podpisano kontrakty na budowę 60 jednostek o pojemności od 18000 do 20000 TEU, co stanowiło 24% wszystkich podpisanych kontraktów. Szacuje się, że w wyniku dostaw nowych statków pojemność floty do przewozu kontenerów wzrośnie o 4,6%. Będzie to najwolniejszy wzrost od 25 lat. Prawdopodobnie spowoduje to dalszy spadek stawek frachtowych. Średni indeks CCFI w 2015 r. zmalał o 19,4% osiągając wartość 875, a w grudniu 2015 r. był nawet niższy o 32,1% w stosunku do grudnia poprzedniego roku.

Przed kryzysem finansowym w 2008-2009 r. popyt na przewozy kontenerowe był trzykrotnie wyższy niż tempo globalnego wzrostu gospodarczego. Według ekspertów Bimco, od 2010 r. ta zależność zmalała do 1,1. Przy przewidywanym przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy wzroście gospodarczym o 3,4% oznacza to zwiększenie popytu na przewozy oceaniczne w serwisach liniowych od 3,7% do 4%.

Prognozy. Maersk Line (zarządzający flotą 590 kontenerowców) prognozuje ostrożnie w swoim najnowszym omówieniu raportu rocznego, że w 2016 r. przewozy kontenerów wzrosną od 1% do 3%. Nadwyżka przestrzeni ładunkowej spowodowała, że na połączeniach między Azją a Europą Północną frachty zmalały w ubr. o 26%, do 545 dol./TEU. Są to stawki nie zapewniające rentowności mniejszym jednostkom transportującym kontenery w układach międzykontynentalnych. W związku z postępowaniem antymonopolowym Komisji Europejskiej w stosunku do największych armatorów liniowych, można się spodziewać, że w 2016 r. nie będzie możliwości uzgadniania i regulowania frachtów w serwisach kontenerowych.

Przygotowując się do silnej konkurencji na rynku międzynarodowym Chińczycy utworzyli w lutym br. korporację armatorską China Cosco Shipping Corporation Ltd. Nowa organizacja powstała z połączenia dwóch państwowych organizacji – China Cosco Group oraz China Shipping Group (CSG). China Cosco Shipping będzie dysponować olbrzymią flotą 1 114 statków (masowce, zbiornikowce i inne) o łącznej nośności 85,32 mln t. Nowa korporacja zarządzać będzie flotą 290 kontenerowców o pojemności około 1,58 mln TEU.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega