LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
27 kwietnia 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plLogistyka w branży chemicznej zmierza w kierunku cyfryzacji
Logistyka

Logistyka w branży chemicznej zmierza w kierunku cyfryzacji

SC

Digitalizacja nie jest pojęciem obcym branży transportowej i logistycznej. Wręcz przeciwnie, przepływowi towarów od zawsze towarzyszą dane. Dziś logistyka informacji stanowi integralną część oferty niemal każdego operatora logistycznego na świecie.


Digitalizacja nie jest pojęciem obcym branży transportowej i logistycznej. Wręcz przeciwnie, przepływowi towarów od zawsze towarzyszą dane. Dziś logistyka informacji stanowi integralną część oferty niemal każdego operatora logistycznego na świecie.   |   Fot. Dachser

Interfejsy EDI (ang. Electronic Data Interchange) ułatwiają rejestrowanie zamówień, platformy śledzenia przesyłek zapewniają przejrzystość procesu dostawy, a narzędzia do zarządzania zdarzeniami w łańcuchu dostaw dostarczają informacji o opóźnieniach i umożliwiają natychmiastowe poszukiwanie alternatywnych rozwiązań. Wszystko to stawia wysokie wymagania w zakresie systemów informatycznych, a logistyka stanowi niezbędną infrastrukturę do zaopatrzenia biznesu i społeczeństwa.

Transformacja cyfrowa zachodząca u operatorów logistycznych jest również napędzana przez wymagania klientów. Firmy z branży chemicznej potrzebują systemowych rozwiązań logistycznych dla dostawców, konsumentów, a także sieci produkcyjnych i handlowych. Musi ono obejmować przepływ towarów, magazynowanie oraz logistykę informacji niezbędną do zarządzania tymi sieciami. W tym przypadku logistyka nigdy nie jest jedynie kwestią systemów IT. Oprócz zasobów cyfrowych i materialnych ważnym ogniwem są również ludzie, którzy pracują w terminalach tranzytowych, w magazynach lub za kierownicą ciężarówki.

To, jak bardzo cyfryzacja i logistyka są ze sobą powiązane, coraz częściej znajduje odzwierciedlenie w strukturze organizacyjnej firm logistycznych. W DACHSER w styczniu 2021 roku Stefan Hohm objął stanowisko Chief Development Officer oraz nadzór nad działem IT & Development. Opowiada za globalną organizację IT, zarządzanie pomysłami oraz innowacjami, a także badania i rozwój. Podległa mu jednostka zajmuje się również opracowywaniem innowacyjnych rozwiązań w zakresie logistyki kontraktowej oraz globalnych rozwiązań branżowych, w tym dla przemysłu chemicznego. Dzięki temu w oddziałach DACHSER działa już wiele rozwiązań cyfrowych, które usprawniły obsługę produktów chemicznych i towarów niebezpiecznych.

Cyfryzacja także w sektorze MŚP. Firmy z branży chemicznej są na różnym poziomie pod względem wdrażania rozwiązań cyfrowych. Wiele z nich podjęło już strategiczne kroki, podczas gdy inne dopiero zaczynają to rozważać. Wdrożenie strategii digitalizacji nie musi być powiązane z wielkością firmy. Opracowywanie i wdrażanie rozwiązań cyfrowych nie wymaga posiadania dużego zespołu IT. Weźmy na przykład platformy typu low-code/no-code (LCNC), które zapewniają nawet małym i średnim przedsiębiorstwom możliwość szybkiego wdrożenia, jakiej potrzebują, aby odnieść sukces w dziedzinie cyfryzacji.

W biznesie ten trend wykorzystania platform LCNC znany jest pod nazwą citizen development. Według firmy Gartner zajmującej się badaniami i doradztwem technologicznym, do 2024 roku około 65% aplikacji korporacyjnych będzie tworzonych w ten sposób. Platformy LCNC są obecnie również jednym z wielu elementów składowych kształtujących cyfrową transformację DACHSER. Poza podstawową znajomością IT, użytkownicy nie potrzebują do tego żadnej specjalistycznej wiedzy programistycznej.

Jako tzw. citizen developers, pracownicy otrzymują dostęp do prostego środowiska programistycznego, gdzie mogą używać prostych narzędzi do tworzenia aplikacji cyfrowych, które w oparciu o ich codzienne obowiązki, ułatwiają pracę i optymalizują procesy. DACHSER zapewnia również centralne aplikacje LCNC do wymiany najlepszych praktyk, a także monitoruje i kieruje rozwojem LCNC w firmie.

Tablety zamiast kartki papieru podczas kontroli pojazdów. DACHSER wykorzystuje aplikacje cyfrowe w wielu różnych sytuacjach. Wiele czynności i procesów, które tradycyjnie wykonywane były na papierze, doskonale nadaje się do digitalizacji. Na przykład podczas rutynowych kontroli pojazdów przewożących towary niebezpieczne dokumentacja była zazwyczaj sporządzana z notatnikiem w ręku. Wykorzystanie tabletów zwiększa zarówno wydajność, jak i zrównoważony rozwój, ponieważ eliminuje lukę pomiędzy dokumentami w wersji papierowej a programami takimi jak Word czy Excel.

Oznacza to, że dokumenty są szybciej dostępne w centralnej bazie, co zwiększa przejrzystość i pozwala na lepszą analizę informacji. Oprócz takich prostych zastosowań, platformy LCNC mogą być również wykorzystywane do cyfrowego mapowania bardziej złożonych procesów biznesowych. Zachęca to również wszystkich pracowników do zmiany sposobu myślenia, promując jednocześnie cyfrową kreatywność i ułatwiając życie całej organizacji.

Platformy do obsługi dokumentów. Firmy zmieniające swoich pracowników w „programistów” to naprawdę nowy trend. To, co istnieje już od dłuższego czasu, to platformy do obsługi dokumentów cyfrowych. DACHSER wykorzystuje je do zarządzania niezliczonymi dokumentami pochodzącymi z różnych kanałów, łącząc je za pomocą jednoznacznego identyfikatora z głównymi systemami, takimi jak system zarządzania transportem. Dzięki temu dokumenty – fizyczne i cyfrowe – wysyłane pocztą elektroniczną, z cyfrowego interfejsu lub za pośrednictwem EDI są dostępne w całym łańcuchu dostaw.

Weźmy na przykład multimodalny transport towarów niebezpiecznych: deklaracja morska (zgodnie z kodem IMDG 5.4) jest przesyłana pocztą elektroniczną bezpośrednio przez nadawcę na adres techniczny, gdzie zostaje połączona z danymi przesyłki, dzięki czemu dokument można sprawdzić w dowolnym miejscu w całym łańcuchu dostaw. Obejmuje to proces kontroli. Nadawcy korzystają z tego, że nie muszą już ręcznie podpisywać dokumentu; wszystko, co przewoźnik musi zrobić, to dodać „oryginał dostarczony drogą elektroniczną” podczas fizycznego przekazywania przesyłki firmie spedycyjnej.

Technologia blockchain. Przyszłość logistyki substancji chemicznych i towarów niebezpiecznych to także technologia blockchain, która zapewnia przejrzystość w przeprowadzaniu i dokumentowaniu transakcji w bezpiecznym środowisku, co sprawia, że ​​ta technologia jest ogólnie odpowiednia do stosowania w łańcuchu dostaw.

Jednym z przykładów zastosowań mogą być informacje o niebezpiecznych towarach, do których wszyscy uczestnicy łańcucha dostaw, w zależności od posiadanych uprawnień, mogą uzyskać dostęp i prześledzić ich pochodzenie. Szczególnie pod względem regulacji prawnych technologia blockchain jest jeszcze stosunkowo we wczesnym stadium rozwoju. Nie ulega jednak wątpliwości, że ma ona potencjał, aby stać się wielkim atutem w logistyce towarów niebezpiecznych i podnieść poziom automatyzacji.

Ewolucja, nie rewolucja. Wygląda na to, że w przyszłości zmiany, jakie cyfryzacja przyniesie w zakresie logistyki, nie będą miały charakteru destrukcyjnego. Będziemy raczej świadkami ewolucyjnego rozwoju sieci cyber-socjo-fizycznej. Będzie to szczególnie korzystne dla małych i średnich przedsiębiorstw przemysłu chemicznego, które polegają na niezawodnym, cyfrowym partnerze, aby spełnić swoje wymagania logistyczne na całym świecie.

[ materiały Dachser ]



« powrót
Biuro Brokerskie Omega