LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
14 grudnia 2018 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plLoty biznesowe – nowa tendencja
Transport lotniczy

Loty biznesowe – nowa tendencja

Dynamiczny rynek przewozów czarterowych w Polsce

8 kwietnia 2015 r.   |  Jerzy Konwicki

W Polsce działa 25 przewoźników czarterowych. W ciągu 3 kwartałów 2014 r. przewieźli oni łącznie 3 280 523 pasażerów, co stanowi wzrost o 23% w stosunku do analogicznego okresu roku 2013. Widać więc, że wzrost operacji czarterowych jest dynamiczniejszy niż wzrost rynku w ogóle.


Cesna 421 / Fot. www.smart-jet.pl

W ubiegłym roku na wszystkich polskich lotniskach obsłużonych zostało ponad 27 mln podróżnych, czyli o niemal 9% więcej niż w roku 2013. Większość pasażerów to klienci linii tzw. rejsowych (43%) oraz tanich (41%). Loty czarterowe i wynajem samolotów to zaledwie 13% rynku, ale jest to rynek rosnący. Największy wpływ na ten wzrost mają oczywiście przewozy turystyczne, ale coraz wyraźniej widać nową ciekawą tendencję – prywatne samoloty biznesowe.

Loty biznesowe są najpopularniejsze w Stanach Zjednoczonych. Ogromne dystanse między miastami oraz niezwykła dynamika prowadzenia biznesu w USA sprawiają, że rynek niewielkich odrzutowców osiągnął w 2013 r. niemal połowę wartości sprzedanych maszyn na całym świecie. Z kolei udział drugiego na świecie rynku europejskiego wyniósł nieco ponad 20%. 
Według danych WINGX za 2013 r. w Europie działa 2145 portów lotniczych, na których mogą lądować prywatne samoloty pasażerskie. To o połowę mniej niż w USA, gdzie podobnych lotnisk jest 4211, ale te europejskie skupione są na o wiele mniejszym obszarze.

Prawie 60 lotnisk. W Polsce dostępnych jest 59 lotnisk spełniających standardy techniczne, w tym oczywiście duże lotniska komunikacyjne, ale i niewielkie prywatne. Lotnisko w Modlinie, wbrew powszechnie powtarzanej opinii, nie obsługuje tylko jednego przewoźnika – jest ono również bazą operacyjną dla prywatnych przewoźników specjalizujących się w obsłudze bardzo wymagających klientów. Jedną z takich firm jest Smart Jet.
Jesteśmy prywatną linią lotniczą o szczególnym charakterze – mówi Tomasz Walentynowicz, wiceprezes Smart Jet. – Nasi klienci oczekują od nas znacznie więcej niż mogą otrzymać w kontakcie z tanimi liniami. Nie latamy zgodnie z rozkładem, jesteśmy do dyspozycji naszych klientów na żądanie. Bardziej przypominamy w tym podniebną limuzynę niż latający autobus. Zabieramy na pokład tylko kilka osób i dbamy o pasażerów od momentu ustalenia terminu lotu do chwili, gdy bezpiecznie dotrą na miejsce.

Elastyczność i komfort. W przypadku prywatnego przewoźnika niezmiernie istotnymi kwestiami są elastyczność i możliwość znalezienia optymalnego dla klienta rozwiązania, jeśli chodzi o ustalenie terminu lotu. Nawet w wypadku konieczności odbycia nieplanowanej wcześniej podróży, przelot można zorganizować w ciągu zaledwie 3 godz.
Oprócz oczywistych zalet, takich jak organizacja lotu w terminie wyznaczonym przez pasażera, oszczędność czasu i gwarancja dotarcia w dowolne miejsce w dogodnym terminie, prywatne linie lotnicze oferują komfortowe warunki przelotu – pokład samolotu może być mobilnym biurem lub małą salą konferencyjną. Istotną kwestią jest również bezpieczeństwo przelotu, potwierdzone certyfikatem przewoźnika lotniczego.

50 tys. maszyn. Obecnie mamy w Polsce niemal 50 tys. maszyn przystosowanych do lotów biznesowych, tzn. dziesięciokrotnie więcej niż dużych statków pasażerskich. Szacuje się, że najbliższa dekada przyniesie dalszy, dynamiczny rozwój tego rynku.
Specjaliści prognozują, że przybędzie około 13 tys. nowych samolotów o wartości ponad 300 mld dol. Największy udział będą miały maszyny zabierające na pokład 4-9 pasażerów, o zasięgu ok. 2 tys. km (ponad 9 tys. sztuk o wartości nieco ponad 260 mld dol), a najmniejszy — duże, luksusowe statki powietrzne. Kryzys gospodarczy sprzed kilku lat nieco spowolnił ten trend, ale w ciągu najbliższej przyszłości wartość zamówień będzie rosnąć średnio o 9% rocznie.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 49-52/2018
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48 22 620 92 14
KRS: 45946, Regon: 010269289, NIP: 526-00-10-038, Kapitał zakładowy: 100 000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus