Polska Gazeta Transportowa
LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TESTY AUT TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
19 listopada 2019 r.
Reklama   +48 22 620 92 04     Kontakt 
www.pgt.plMinęło już ćwierć wieku
Transport drogowy

Minęło już ćwierć wieku

Volvo Polska obchodzi okrągły jubileusz

9 września 2019 r.   |  AS

Volvo jest obecne w Polsce od lat siedemdziesiątych minionego wieku, ale dopiero po zmianach ustrojowych mogła nastąpić współpraca na szerszą skalę. Na początku lat 90-tych firma rozpoczęła we Wrocławiu działalność przemysłową, a w 1996 r. otwarto fabrykę autobusów, która jest dzisiaj największym w Europie zakładem produkującym autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne.


Volvo 7900 Hybrid   |   Fot. Volvo Polska

W 1994 r. było to 40 pracowników, dzisiaj już 4 tys. w tym około tysiąca inżynierów. Firma korzysta też z ponad 130 polskich dostawców (ponad 40% materiałów produkcyjnych pochodzi od krajowych kooperantów), co przekłada się też na tworzenie pośrednich miejsc pracy.

Rozwój. Początki zawsze są nieco skromniejsze, ale przez te 25 lat Volvo Polska zapuściło głębokie korzenie w naszym kraju, stając się nie tylko największą europejską fabryką tego producenta, ale także tworząc centrum badawczo-rozwojowe, sieć sprzedaży i serwisowania autobusów, samochodów ciężarowych i maszyn budowlanych oraz globalne centra dostarczające usługi biznesowe - w takich sektorach jak IT, finanse i HR.

Jesteśmy dumni z naszych dotychczasowych dokonań w Polsce. Od lat konsekwentnie budujemy tu swoją pozycję, wspieramy rozwój elektromobilności, rozwijamy naszą fabrykę i ośrodek badawczo-rozwojowy. Każdy autobus Volvo jeżdżący dziś po drogach Polski, ale też całej Europy został w całości wyprodukowany we Wrocławiu, przy udziale polskich inżynierów i wykorzystaniu polskich komponentów - mówi Håkan Agnevall, prezes Volvo Buses.

Produkcja. Produkowane w Polsce autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne dostarczane są operatorom transportu publicznego, przewoźnikom na trasach międzymiastowych i międzynarodowych oraz firmom turystycznym na rynkach całej Europy. Każdego roku fabrykę opuszcza ponad tysiąc pojazdów.

Wiadomo, że bardzo prężną działką są busy miejskie, ale obok nich np. w ubiegłym roku Volvo wprowadziło na rynek europejski nową linię autokarów do przewozów turystycznych i liniowych – wszechstronne Volvo 9700 oraz luksusowe Volvo 9900. Oba modele zaprojektowane i wyprodukowane zostały w całości we Wrocławiu i znalazły już przeszło 150 nabywców. Warto też wspomnieć, że Volvo 9900 jest laureatem prestiżowych nagród: Sustainable Bus Award 2019 oraz Red Dot Award: Product Design 2019.

Technologie. Volvo w swojej wrocławskiej fabryce wykorzystuje w procesie produkcyjnym zaawansowane technologie – takie jak sztuczna inteligencja czy wirtualna rzeczywistość i wprowadza te rozwiązania jako jeden z pierwszych producentów autobusów na świecie. Projekty prowadzone w tym zakresie obejmują obecnie trzy obszary: systemy bezpieczeństwa – dotyczące pracowników i maszyn znajdujących się na linii produkcyjnej; machine learning – analizy i prognozy odnośnie użytkowania autobusów, przewidywanie występowania błędów i usuwanie ich; optymalizacja procesów i kosztów produkcji.

Szwedzka firma jest też autorem szeregu innych innowacyjnych rozwiązań, m.in. systemu wykrywania pieszych i rowerzystów, programowania autobusu tak, by reagował na niebezpieczeństwa na drodze i ograniczenia prędkości, systemu zapewniającego komfort pracy kierowcy autobusu dzięki minimalizowaniu drgań kierownicy (Volvo Dynamic Steering) czy elektrycznego miejskiego autobusu autonomicznego (obecnie trwają testy takiego pojazdu na terenie kampusu Uniwersytetu w Singapurze).



« powrót
Biuro Brokerskie Omega