LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
20 kwietnia 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plNa ekologicznej fali
Transport wodny

Na ekologicznej fali

Fiński armator poprawia swoje wyniki

Marek Grzybowski

Finnlines podał wyniki finansowe osiągnięte w I kwartale 2016 r. Przy sprzedaży usług za ponad 105 mln euro, wynik EBIDTA był o ponad 40 wyższy niż w analogicznym okresie roku 2015 i przekroczył 25,3 mln euro. Wynik finansowy netto osiągnął wielkość 8,3 mln euro.


Mimo mniejszych o 10% przychodów z działalności operacyjnej niż w I kwartale 2015 r. (116,8 mln euro), które wyniosły w roku 2016 105,2 mln euro, Finnlines PLC (fiński armator należący do włoskiej Grupy Grimaldi) osiągnął znacznie lepsze rezultaty niż przed rokiem.

Dodatni wynik finansowy w wysokości 8,3 mln euro (w I kwartale 2015 r. – 0,6 mln euro) był oczekiwany – stwierdza się w raporcie Finnlines PLC za I kwartał br. W ubiegłym roku wiele statków było wyłączonych okresowo z eksploatacji, ponieważ montowano na nich instalacje do oczyszczania spalin z substancji szkodliwych dla środowiska.

W 2016 r. transport morski zapewnia 21 jednostek – informuje fiński armator. Po zastosowaniu nowych instalacji, do zasilania statków stosuje się tańsze paliwo. Dzięki jego niskim cenom można też było obniżyć stawki frachtowe. Klienci zareagowali na to zwiększona podażą ładunków. Dzięki temu przestrzeń ładunkowa na statkach była lepiej wykorzystywana.

Kurs na SECA. Na początku 2016 r. do obsługi brytyjskiego rynku wprowadzono kolejne dwie jednostki (MS Finncarrier oraz MS Finnmaster) z ekologicznymi instalacjami. To efekt realizacji programu dostosowania floty do regulacji SECA (Sulphur Emission Control Area), mających na celu ograniczenie emisji substancji szkodliwych w regionie Morza Północnego i Bałtyku. Na przebudowę jednostek ro-ro oraz ro-pax przeznaczono 100 mln euro. Do marca 2016 r. Finnlines przystosował do działań w strefie SECA 17 z 22 statków. W tym roku siłownie kolejnych 5 statków otrzymają instalacje umożliwiające odsiarczanie spalin.

Na marginesie warto wspomnieć, że w programie przebudowy jednostek bierze udział również Remontowa Holding, której stocznie dokonały instalacji urządzeń na ok. 50 statkach różnych armatorów (w tym fińskiego). Z programu Finnlines korzysta Nauta, która wyposażyła w tzw. płuczki całą serię statków tego armatora.

W 2015 r. sprzedaż Finnlines PLC była niższa niż w 2014 r. o 4,1% i osiągnęła 511,2 mln euro (532,9 mln euro w 2014 r.). Mimo to, dzięki działaniom oszczędnościowym (zużycie paliwa w stosunku do poprzedniego roku zmniejszono o 8%), wynik EBITDA był lepszy o 9,9% i wyniósł 126,9 (115,4) mln euro. Wynik finansowy netto obliczono na 56,8 (41,7) mln euro, co oznacza istotny wzrost, bo ponad 36% w stosunku do całego 2014 r.

Finnlines jest jednym z najsilniejszych armatorów rynku Morza Bałtyckiego świadczących przewozy ro-ro. Obsługuje głównie trasy z Finlandii do Polski, Niemiec, Szwecji i na Wyspy Alandzkie. Zapewnia również stałe połączenia do portów Wielkiej Brytanii. W portach Turku i Helsinki wykonuje również usługi operatorskie.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega