LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
03 listopada 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plNagroda za wysokie standardy funkcjonalne i estetyczne
Transport szynowy

Nagroda za wysokie standardy funkcjonalne i estetyczne

Dworzec kolejowy w Oświęcimiu wyróżniony

Janusz Mincewicz

Nowy dworzec kolejowy w Oświęcimiu został nagrodzony w dziesiątej edycji konkursu architektonicznego im. Stanisława Witkiewicza w kategorii architektura użyteczności publicznej. Jego organizatorem jest Województwo Małopolskie we współpracy z krakowskim Stowarzyszeniem Architektów Polskich i ma na celu promowanie architektury wpisującej się w krajobraz Małopolski.


Nowy dworzec kolejowy w Oświęcimiu został nagrodzony w dziesiątej edycji konkursu architektonicznego im. Stanisława Witkiewicza   |   Fot. PKP S.A.

Organizatorzy konkursu w uzasadnieniu przyznaj nagrody napisali: dworzec wyróżnia się kreatywnością w podejściu do architektury przestrzeni publicznej, wysokimi standardami funkcjonalnymi i estetycznością z poszanowaniem dla historii miejsca, w którym powstał. Dworzec w Oświęcimiu jest pierwszym w Polsce indywidualnym Innowacyjnym Dworcem Systemowym zrealizowanym w ramach Programu Inwestycji Dworcowych w latach 2016-2023.

Funkcjonalność połączona z historią. Statuetkę podczas specjalnej gali, odebrali: autor projektu, architekt Paweł Kośmicki oraz pełnomocnik zarządu PKP S.A. ds. inwestycji, Robert Szydlik. Ta nagroda potwierdza, że formuła Innowacyjnych Dworców Systemowych została doceniona przez architektów i branżowych specjalistów. To szczególnie cieszy, bo autorem projektu architektury jest pracownik PKP S.A., architekt Paweł Kośmicki – podkreśla Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A. Arch. Paweł Kośmicki, przyznaje, że projektowanie oświęcimskiego dworca było dużym wyzwaniem, gdyż w projekcie należało połączyć walory czysto utylitarne, czyli zapewnienie wysokiego standardu obsługi podróżnych z aspektami wynikającymi ze szczególnego naznaczenia tego miejsca historią. Jestem przekonany, że walory funkcjonalne i estetyczne dworca docenią podróżni. To niezwykle ważny aspekt projektowania przestrzeni publicznych, a do takich właśnie należy dworzec – podkreśla Paweł Kośmicki.

Kosztował 13,5 mln zł . Dworzec w Oświęcimiu, który jest jednym z 40 Innowacyjnych Dworców Systemowych powstających w Programie Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, został udostępniony podróżnym w czerwcu 2020 r. Architektonicznie został podzielony na dwie części -pierwsza jest stricte do obsługi pasażerów i mieszczą się w niej poczekalnia, toalety oraz kasy biletowe. W drugiej części miejskiej są cztery lokale komercyjne. Pawilony są przykryte zadaszeniem w formie wiaty, pod którą znajdują się ławki oraz 22 stojaki rowerowe Dominantą architektoniczną elewacji jest wieża z podświetlanym w nocy zegarem. Na elewacji jest szklano-kamienna mozaika autorstwa Kazimierza Gąsiorowskiego, z lat 1964-65, która pozostała z holu wyburzonego starego dworca. Przed nim jest nowoczesna mozaika kwietna, składająca się z 2500 roślin, która jest hołdem ofiarom obozu Auschwitz-Birkenau oraz typowy plac miejski z ławkami i przestrzenią przeznaczoną dla odpoczynku oraz parking dla 81 samochodów, w tym dla osób niepełnosprawnych. Budowa nowego dworca kosztowała 13,5 mln zł i była finansowana ze środków własnych PKP S.A. oraz budżetu państwa - informuje Bartłomiej Sarna z Biuro Komunikacji PKP S.A.

Docelowo modernizacja 200 dworców. Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A. podkreśla, że kolej obecnie realizuje największy w historii, bo wart ok. 2 mld zł, program inwestycyjny związany z modernizacją i budową nowych dworców kolejowych. Od momentu jego uruchomienia oddaliśmy do użytku 23 nowoczesne i dostosowane do potrzeb wszystkich grup podróżnych obiekty, z czego 9 w samym 2020 r. W sumie w obecnej perspektywie chcemy zmienić oblicze aż 200 obiektów na terenie całego kraju - zapowiada szef polskiej kolei.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega