LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
29 marca 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
AsstrA
www.pgt.plNajwięksi czarterowcy
Transport lotniczy

Najwięksi czarterowcy

25 kwietnia 2018 r.   |  HH

Przychody Enter Air, największej czarterowej linii lotniczej działającej w Polsce, wzrosły w ubiegłym roku o 17,8% do 954,9 mln zł, z 810,4 mln zł w 2016 r. Zysk operacyjny przewoźnika zwiększył się o 3,5% do 63,6 mln zł. Z kolei zysk netto wyniósł 58,4 mln zł i był wyższy o 26,5% niż rok wcześniej. Linie przewiozły w 2017 r. ponad 2 mln pasażerów, w tym 1,5 mln w Polsce – co dało im ponad 33% udziału w rynku. Dobrze wygląda też przyszłość przewoźnika, kontrakty na kolejne sezony mają wartość ponad 1mld zł, a jego fl ota w IV kwartale tego roku powiększy się o dwa Boeingi 737-8 MAX.


Zgodnie z naszymi oczekiwaniami 2017 r. był rekordowy dla Enter Air zarówno pod względem liczby przewiezionych pasażerów, jak również wyników finansowych. Stabilnie rośniemy realizując niezmiennie od lat tę samą filozofię – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air. – Przed nami kolejny bardzo pracowity sezon, kontrakty zawarte z trzema największymi biurami podróży w Polsce jakie będziemy realizować zakładają dalszy wzrost przewozów, na trwale rosnącym rynku turystycznym. Pozytywnie na koszty Spółki w kolejnych latach wpłyną też oszczędne Boeingi 737-8 MAX. Pierwsze dwa samoloty tego typu dołączą do floty pod koniec 2018 r. a zamówionych mamy łącznie sześć takich maszyn – dodaje.

W ramach programu handlowego zrealizowanego w 2017 r. Enter Air wykonał 6 531 mln fotelokilometrów, czyli 14,1% więcej niż rok wcześniej. W ubiegłym roku Enter Air przewiózł ponad 2 mln pasażerów z czego 1,5 mln w Polsce, co pozwoliło spółce umocnić pozycję lidera z ponad 33% udziałem w rynku. Przychody w 2017 r. wzrosły o 17,8% do 954,9 mln zł.

Rynek europejski był w 2017 r. pod wpływem silnego wzrostu popytu, oraz dostępności taniego finansowania napędzającego konsumpcję. Miało to jednak także negatywne skutki takie jak wysoka presja płacowa ze strony pracowników, jak również wzrost cen ropy, przekładający się na spadek marż. Mechanizm dopłaty paliwowej w znacznym stopniu zneutralizował wpływ zmian cen paliwa na wynik finansowy Grupy. Natomiast ciągła praca nad poprawą efektywności kosztowej umożliwiły wzrost zysków.

Zysk operacyjny wyniósł 63,6 mln zł, o 3,5% więcej niż przed rokiem, a zysk netto wzrósł o 26,5% do 58,4 mln zł. Marża operacyjna, ze względu na mechanizm dopłaty paliwowej (analogiczny wzrost zarówno po stronie przychodów jak i kosztów) nieznacznie się obniżyła.

Enter Air utrzymuje bardzo zdrowy bilans. Zadłużenie netto wynosi 303,1 mln zł, a wskaźnik dług netto do EBITDA 3,4x. Zdecydowana większość zadłużenia to długoterminowy leasing finansowy na pięć samolotów Boeing 737-800.

W minionych miesiącach Enter Air podpisał umowy na sezon Lato 2018 i Zima 2018/2019 z czołowymi polskimi operatorami TUI Poland (wartość ok. 299,5 mln zł), Itaka Holdings (wartość ok. 182,5 mln zł), Rainbow Tours (wartość ok. 165,3 mln zł) oraz umowę z TUI Poland na sezon Lato 2019 i Zima 2019/2020 (wartość ok. 303,9 mln zł). Na początku 2018 r. Enter Air podpisał też kontrakty na rynku brytyjskim z Sunvil International na sezon Lato-Jesień 2018 (wartość ok. 21,4 mln zł) oraz francuskim i hiszpańskim z Airconsulting na sezon Lato 2018 i Zima 2018/2019 (wartość ok. 114,9 mln zł).

W pierwszym kwartale 2018 r. działalność rozpoczęła, tworzona przez kilka miesięcy, Enter Air Services - firmę zajmującą się obsługą techniczną samolotów, która będzie serwisować flotę polskiego przewoźnika. Uruchomienie obsługi technicznej w ramach grupy przyniesie istotne oszczędności pozostawiając marżę z tej usługi wewnątrz Grupy.

W 2017 r. Enter Air zakończył proces wymiany floty na samoloty nowszej generacji w ramach którego osiem samolotów Boeing 737-400 zostało wymienionych na maszyny nowszej generacji typu 737-800. W szczycie nadchodzącego sezonu letniego połączenia będą realizowane przez 20 samolotów w tym dwa Airbusy A320 wypożyczone od innego przewoźnika.

W październiku i grudniu 2018 r. do floty dołączą pierwsze dwa samoloty Boeing 737-8 MAX. Najnowocześniejsze obecnie samoloty wąskokadłubowe pozwolą na oszczędności operacyjne, a dłuższy zasięg od obecnie wykorzystywanych maszyn, umożliwi bezpośrednie połączenia m.in. na Wyspy Zielonego Przylądka. Enter Air zamówił łącznie sześć Boeingów 737-8 MAX.

[ Enter Air ]



« powrót
Biuro Brokerskie Omega