LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
23 maja 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plNowe czujniki dSAT na torach
Transport szynowy

Nowe czujniki dSAT na torach

Wykrywają uszkodzenia, ograniczają zagrożenia

Jerzy Konwicki

18 mln zł kosztować będą montowane na torach czujniki, sprawdzające stan wagonów i lokomotyw podczas jazdy. Ograniczają one opóźnienia i gwarantują wyższy poziom bezpieczeństwa na liniach kolejowych.

PKP PLK podpisały umowę na zabudowę i wymianę 15 takich urządzeń. Na głównych trasach działa ich blisko 200, wszystkie są podłączone do centralnego systemu i zdalnie przekazują dane.

Urządzenia detekcji stanów awaryjnych taboru (dSAT) umieszczone są na torach i wykrywają uszkodzenia kół wagonów i lokomotyw. Nie wymagają zatrzymywania pociągów i w związku z tym nie powodują opóźnień. Pracują bezkontaktowo przy pełnej prędkości pociągu. Zastosowano w nich specjalne czujniki podczerwieni oraz czujniki światłowodowe, które zdalnie badają stopień przegrzania łożysk i hamulców wagonów.

System bada temperaturę kół i siłę, z jaką oddziałują one na szyny. Zadaniem urządzeń jest wykrycie wszelkich nieprawidłowości, takich jak przegrzane łożyska, zakleszczone hamulce lub nadmierny ciężar pociągu. Informacje o usterkach są automatycznie przekazywane do dyżurnych ruchu. Dzięki temu skład z uszkodzonym wagonem jest szybko lokalizowany i zatrzymany. Ogranicza to powstawanie opóźnień i zagrożeń z powodu niesprawnego taboru, niszczenie szyn i zmniejsza zagrożenia wykolejeń.

Zarządca infrastruktury podpisał umowę na montaż 4 i wymianę 11 wyeksploatowanych urządzeń. Zostaną one zamontowane m.in. na linii 202 na trasie Runowo Pomorskie - Świdwin, na linii Poznań - Kluczbork i na Nadodrzance. Urządzenia dSAT są już zamontowane na głównych trasach, m.in. na: E 65 Gdynia - Warszawa - Kraków/Katowice, E-20 Kunowice - Warszawa - Terespol, E-30 Węgliniec - Wrocław - Kraków - Medyka. PLK planuje ich kolejne zakupy oraz rozbudowę systemu w ramach projektu modernizacji linii kolejowych.

Wielu przewoźników korzystających z infrastruktury kolejowej nie dysponuje nowoczesnymi urządzeniami pokładowymi, które ostrzegają maszynistów o awarii w pociągu. Dlatego, aby zapewnić bezpieczeństwo przewozu pasażerów oraz towarów PLK śledzi zmiany w taborze, a w sytuacjach krytycznych wyłącza go z trasy.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega