Polska Gazeta Transportowa
LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TESTY AUT TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
24 sierpnia 2019 r.
Reklama   +48 22 620 92 04     Kontakt 
www.pgt.plOd grudnia gorszy dostęp do Lotniska Chopina?
Transport lotniczy

Od grudnia gorszy dostęp do Lotniska Chopina?

Wszystkiemu winne PKP Intercity

27 maja 2019 r.   |  HH

Urząd Miasta Stołecznego Warszawy alarmuje, że wraz z grudniową zmianą kolejowego rozkładu jazdy może zabraknąć kilkunastu połączeń Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich z Lotniskiem Chopina.


Stacja kolejowa na Lotnisku Chopina   |   Fot. Mikołaj Marszycki

Oznaczać to będzie pogorszenie obsługi transportowej portu lotniczego. Według magistratu wszystko to przez zapowiedź PKP Intercity i LOT, zgodnie z którą, od grudnia ten pierwszy przewoźnik planuje uruchomić połączenia między Łodzią a Lotniskiem Chopina, z pominięciem głównych warszawskich stacji.

Zamierzenia Ministerstwa Infrastruktury i PKP Intercity są tak naprawdę sprzeczne z interesem Lotniska Chopina i Warszawy. Zrealizowanie tej zapowiedzi będzie miało swoje reperkusje nie tylko dla tysięcy podróżnych, ale także warszawiaków korzystających z przystanku kolejowego Warszawa Służewiec, dojeżdżających codziennie do pracy. Wiadomo, że przepustowość linii lotniskowej jest ograniczona, więc próba upychania na lotnisku pociągów dalekobieżnych odbędzie się kosztem połączeń aglomeracyjnych. To nie tylko nielogiczne, ale i sprzeczne z istotą porozumienia zawartego pomiędzy ministerstwem a miastem w 2006 r. – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Od momentu uruchomienia stacji Warszawa Lotnisko Chopina w 2012 r. (tuż przed EURO2012), oferta pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM) i Kolei Mazowieckich (KM) pozostaje niemal niezmienna. Składy odjeżdżają stamtąd średnio co 15 minut. Od początku było wiadomo – ze względu na przyjęte rozwiązania techniczne i odległość lotniska od centrum miasta – że model obsługi kolejowej musi opierać się na połączeniach wahadłowych o odpowiedniej częstotliwości i regularności – inaczej w kluczowej relacji do/z centrum miasta nie będzie ono konkurencyjne wobec transportu drogowego.

Według miasta ustalenie rozkładów na linii lotniskowej, z uwzględnieniem ruchu wszystkich pociągów na tzw. linii radomskiej, średnicowej, mińskiej czy legionowskiej jest olbrzymim wyzwaniem. Wynika to z konieczności koordynacji rozkładów jazdy pociągów podmiejskich i dalekobieżnych, którą trzeba osiągnąć nie w skali poszczególnych linii, ale całego Warszawskiego Węzła Kolejowego. Oczywiście, zgodnie z obowiązującym prawem jeden przewoźnik czy organizator nie może zablokować innemu dostępu do danej linii, więc SKM czy KM nie mogą zabronić PKP IC chęci obsługi lotniska.

Nie może być tak, że na lotnisko będzie wjeżdżał każdy kto chce i kiedy chce, bo zamiast czytelnej oferty będzie bałagan, a w efekcie pasażerowie odwrócą się od kolei. Dotychczas było to przedmiotem ustaleń na szczeblu organizatorów oraz przewoźników i każdy z reguły akceptował swoją rolę w systemie – precyzujeTrzaskowski.

Obsługa kolejowa Lotniska Chopina uwzględniona jest w planie transportowym miasta, nigdy natomiast nie było i nie ma jej nadal w planie transportowym ministerstwa. UMS Warszawa uważa, że próba „wepchnięcia” pociągów PKP Intercity spowoduje, że część składów SKM lub KM po prostu do lotniska nie dojedzie i z niego nie odjedzie, albo – w najmniej dolegliwych okolicznościach – ich rozkład będzie niekorzystny dla pasażerów. Tym samym przyczyni się to do realnego pogorszenia obsługi transportowej Lotniska Chopina.

Co istotne, pociągi PKP IC w proponowanej przez kolejarzy i ministerstwo relacji: Łódź-Lotnisko Chopina, nie będą pełnić żadnej funkcji dla Warszawy i jej mieszkańców. Zgodnie z założeniem mają one bowiem omijać centrum stolicy i najważniejsze stacje.

Przypomnijmy, że w rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej zainwestowano potężne środki finansowe. Zmodernizowano i unowocześniono bazę postojową na Szczęśliwicach, a specjalnie do obsługi lotniska pozyskano nowe pociągi. Ich zakup dofinansowany był ze środków unijnych.

SKM wciąż znajduje się w okresie trwałości projektu, który został zrealizowany z Programu Infrastruktura i Środowisko w perspektywie 2007-2013. Pojawienie się kursów PKP Intercity zakłóci realizację tego projektu zgodnie z założeniami uzgodnionymi z instytucjami krajowymi (Ministerstwem Infrastruktury, Centrum Unijnych Projektów Transportowych – jednostką podległą MI) oraz Komisją Europejską.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega