Polska Gazeta Transportowa
LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TESTY AUT TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
22 listopada 2019 r.
Reklama   +48 22 620 92 04     Kontakt 
www.pgt.plOtwarto królową katowickiego lotniska
Transport lotniczy

Otwarto królową katowickiego lotniska

Najnowocześniejsza i najwyższa wieża kontroli w Polsce

25 października 2019 r.   |  Hubert Hryniewicz

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zaprezentowała 20 X - w Międzynarodowy Dzień Kontrolera Ruchu Lotniczego - najnowocześniejszą wieżę kontroli w Polsce. Za 25 mln zł (przy wsparciu funduszy unijnych) wybudowano ją na lotnisku w Katowicach. Przez swój ciekawy kształt odwróconego stożka może stać się jedną z wizytówek całego regionu.


Wieża kontroli w Katowicach ma ciekawy kształt odwróconego stożka   |   Fot. mat. prasowe

Wieża kontroli lotniska w Katowicach jest nie tylko najnowocześniejszym ale także najwyższym obiektem o takim przeznaczeniu w kraju – ma wysokość 46 m i jest dwukrotnie wyższa od obecnej. Sala kontrolerów, zlokalizowana na 41 metrze wyposażona jest w nowoczesne systemy zapewniające bezpieczeństwo i obsługę większego ruchu w przestrzeni powietrznej. Jednym z nich jest PansaUTM, system do zarządzania ruchem dronów m.in. w strefie kontrolowanej lotniska. Wieża posiada również elewację z płyty pochłaniającej energię PEM.

Katowicka wieża będzie także wyposażona w elektroniczne paski postępu lotu, przetwarzające dane lotniskowe oraz usługę umożliwiającą szybszą elektroniczną komunikację z załogami statków powietrznych.

Przygotowywane w Agencji zaawansowane systemy i innowacyjne rozwiązania są na światowym poziomie. PAŻP budując kompetencje i rozwijając projekty biznesowe, ugruntowuje silną pozycję wśród liderów żeglugi powietrznej w Europie i na świecie – mówił podczas uroczystości minister Mikołaj Wild. Podkreślał, że katowicka wieża łączy w sobie to, co najlepsze w światowych trendach lotniczych – nowoczesny wygląd, innowacyjne systemy i dbałość o najwyższy poziom bezpieczeństwa.

Nowa wieża idealnie wpisuje się w potrzeby portu. Jest wyrazem troski o zapewnienie jak największego poziomu bezpieczeństwa na dynamicznie rozwijającym się pyrzowickim lotnisku. Nowy obiekt już stał się architektonicznym symbolem Katowice Airport – mówi prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA Artur Tomasik.

Janusz Janiszewski, p.o. prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zwrócił uwagę, że wieża zyskała już przydomek "królowej". Niedawno symbolem Katowic były wieże szybów górniczych. Dzisiaj wierzymy, że ten krajobraz, ta wieża, stanie się stałym elementem wizerunku Katowic i katowickiego portu lotniczego – powiedział.

Janiszewski ocenił również, iż perspektywy rozwoju ruchu lotniczego są nieograniczone. Przypomniał, że w Polsce w 2018 r. miał miejsce ponad 10% wzrost ruchu lotniczego - trzykrotnie większy, niż w Europie Zachodniej. W 2030 r. spodziewane jest natomiast podwojenie ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej.

W ubiegłym roku obsłużyliśmy ponad milion operacji, z czego 900 tys. to operacje komercyjne, natomiast ponad 200 tys. operacji tzw. lotnictwa ogólnego, czyli małych awionetek. Wierzę, że ruch lotniczy będzie rozwijał się w Polsce i naszej przestrzeni powietrznej, a strategia, jaką przygotowaliśmy jako PAŻP, pozwoli wypełnić oczekiwania naszych klientów, czyli linii lotniczych - zaznaczył Janiszewski.

Na znaczną dynamikę rozwoju ruchu lotniczego w Polsce zwrócił też uwagę minister infrastruktury Andrzej Adamczyk: Wzmacniamy organizację nowymi instalacjami, nowymi technologiami, a to jeszcze nie koniec. Jestem przekonany, że w 2027 r. zadziwimy świat, kiedy pierwszy statek lotniczy oderwie się od pasa startowego Centralnego Portu Komunikacyjnego, na którym zostanie wybudowana wieża - mam nadzieję - jeszcze ciekawsza, jeszcze bardziej imponująca nie tylko pod względem architektonicznym, ale i zawartości.

W nowej wieży zakończyła się już instalacja niezbędnych systemów - obecnie kontrolują ją specjaliści z Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Po ich pozytywnej opinii w najbliższych tygodniach wieża ma zacząć działać w trybie "shadow mode", który polega na równoległej pracy nowego obiektu z rezerwową obsadą pozostającą do dyspozycji w starej wieży. W tym czasie każda procedura i działanie systemów będą sprawdzane wielokrotnie.

Dopiero po zyskaniu pewności, że wszystkie systemy funkcjonują prawidłowo, wygaszona zostanie stara wieża, która działała na katowickim lotnisku od 2000 r., obsługując w tym czasie 475 tys. operacji lotniczych.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega