LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
11 grudnia 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plOutsourcing przewozu osób B2B
Transport drogowy › FELIETONY

Outsourcing przewozu osób B2B

© Logistic of Persons

Piotr M. Sikorski

Decyzje Unii Europejskiej wprowadzające kolejne obostrzenia dotyczące czasu pracy kierowców i obowiązku zjeżdżania do bazy – stan na rok 2023.

Czas pracy kierowcy. Tydzień pracy zaczyna się o godzinie 00:00 w poniedziałek i kończy o godzinie 24:00 w niedzielę

Pomimo tygodniowego limitu czasu jazdy wynoszącego 56 godzin, w dwóch następujących po sobie tygodniach kierowca może wydłużyć czas do 90 godzin. Jeżeli w ciągu pierwszego tygodnia kierowca wykorzysta 56 godzin, w drugim tygodniu będzie mógł wyjeździć jedynie 34 godziny.

Standardowo, po dniu pracy kierowca musi poświęcić na odpoczynek co najmniej11 godzin.

Obowiązkowy powrót kierowców co 4 tygodnie. Podczas powrotu co cztery tygodnie, kierowcy obowiązani są odbyć 45-godzinny, nieprzerwany odpoczynek tygodniowy. Kierowcy mają prawo wyboru, gdzie chcą spędzić regularny odpoczynek tygodniowy, np. w kraju siedziby przedsiębiorstwa, lub w miejscu zamieszkania kierowcy.

Jeśli kierowca kończy zlecenie przed powrotem do wybranej loalizacji, przewoźnik zobowiązany jest do pokrycia kosztów tego powrotu.

Obowiązkowy powrót pojazdów. Pojazdy, które używane są do przewozów międzynarodowych, muszą wracać do bazy raz na 8 tygodni. Baza znajduje się zawsze w kraju zarejestrowania pojazdu i jest to jeden z centrów operacyjnych przewoźnika. Obowiązek nie jest spełniony, jeżeli pojazdy wracają do oddziałów lub filii w innym państwie, które nie jest państwem siedziby.

Przepis ten dotyczy nie tylko ciągników siodłowych, busów czy ciężarówek, ale także naczep i przyczep o dopuszczanej masie całkowitej powyżej 2,5 tony.

Przewoźnik zarabia, kiedy pojazd przemieszcza się z ładunkiem. Stojący pojazd kosztuje fortunę. To oznacza koniecznośc przemieszczania kierowców związaną nie tylko z ich odpoczynkiem, ale także zwązaną z obowiązkowym przemieszczeniem pojazdów, czyli chodzi o to, aby gotowy do jazdy pojazd nie czekał na kierowcę. Ponadto chodzi o to, aby dostępny w danym okresie czas pracy kierowcy był maksymalnie wykorzystany – nie płacimy za gotowość – płacimy za pracę.

Tradycyjny model pracy pzrewoźnika przy przemieszczaniu kierowców to:

  • zapłata za użycie swojego samochodu przez kierowcę

  • samochód przewoźnika przewożący kierowców

  • model mieszany

Średni, miesięczny koszt utrzymania i wykorzystania samochodu klasy Opel Astra:

koszt miesięczny

PLN

leasing Astra

3315

paliwo 15000 km

7350

myjnia 4 razy

120

obsługa techniczna

500

olej

300

opony

360

ubezpieczenie

500

części zapasowe

400

 

 

suma

12845


Tylko koszt paliwa i oleju jest kosztem zmiennym. Pozostałe ponosimy bez względu na to, czy samochód jeździ, czy stoi.

Koszt 12.845 PLN pozwala, przy zakupie usługi Logistic of persons (stawka 1,50 PLN/km) na przejechanie 8.563 km. W tabeli uwzględniliśmy 15.000 km. Czy z tego wynika, że ta usługa o 43% droższa od własnej obsługi? Należy przyjąć, że:

  • nie wliczono kosztów kierowcy – minimum 6.000 PLN (równowartość 4.000 km – zostało 11.000 km)

  • własny samochód przynajmniej 1/3 km przejedzie na pusto – zostało nam 6.000 km – jesteśmy "pod kreską" (cnd)

  • jeden samochód może zabrać 4 osoby...

Pytania:

  • czy jeden własny samochód wystarczy?

  • wraz z liczbą samochodów problem stałych kosztów własnych rośnie wykładniczo – czy nas stać na takie ryzyko?

Ta prosta analiza pokazuje, że taniej i wygodniej jest skorzystać z usługi Logistic of persons:

Jeżeli firma śwaidcząca usługi Logistic of persons dysponuję odpowiednim TMS to:

  • firma jest w stanie w ciągu godziny odebrać specjalistę z dowolnego miejsca w Polsce oraz w przygranicznym pasie RFN, Czech i Słowacji, a następnie dowieźć go klimatyzowanym samochodem, najszybszą trasą do miejsca przeznaczenia

  • TMS zdolny obsłużyć przy minimalnej liczbie dyspozytorów tysiące zleceń dziennie automatycznie podpowiada, jak łączyć trasy w „milk runy” i tym samym obniżać koszty zleceniodawcy

  • System pozwala śledzić trasę samochodu w czasie rzeczywistym, a jednocześnie ta zapisana trasa jest podstawą do automatycznego rozliczenia przejechanych kilometrów (każdy kosztuje tyle samo, w mieście, czy poza miastem)

  • Wystarczy wcisnąć „Enter” i faktura VAT powędruje drogą elektroniczną do klienta.

  • Kierowca zadzwoni do pasażera na 30 minut przed podjęciem, aby potwierdzić, że będzie o czasie. Ponownie zadzwoni na 5 minut przed dojechaniem na miejsce

Kierowca posługuje się aplikacją pozwalającą mu „odklikać” poszczególne etapy realizacji zlecenia. Wszelkie zdarzenia związane z realizacją zlecenia są odnotowywane w systemie.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega