LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
18 kwietnia 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plPKM – samorządowy fenomen
Transport szynowy

PKM – samorządowy fenomen

Ruszyła nowa kolej w Trójmieście

Mikołaj Marszycki

Inaugurująca swą działalność 1 września Pomorska Kolej Metropolitalna to prawdziwy fenomen – pierwsza w kraju pasażerska trasa kolejowa wybudowana od podstaw od ok. 40 lat i to nie przez zarządcę infrastruktury kolejowej tylko samorząd wojewódzki. Linia o długości 19 km, zrealizowana kosztem 1 mld zł (z czego 668 mln to dotacje unijne), ma zrewolucjonizować transport publiczny w Trójmieście.


Oficjalne otwarcie PKM odbyło się dwa dni wcześniej. Wzięła w nim udział premier Ewa Kopacz, która powiedziała: Pomorska Kolej Metropolitalna to bardzo nowoczesna technologia, terminowość i solidność realizacji inwestycji oraz dbałość o środowisko. A marszałek woj. pomorskiego Mieczysław Struk dodał: PKM została wybudowana dla mieszkańców Trójmiasta, Kaszub, dla osób które zamieszkają w osiedlach wybudowanych wzdłuż kolei. PKM jest dla biznesu, dla turystów, którzy będą podróżować na Kaszuby. W sumie w niedzielnym otwarciu uczestniczyło ponad 10 tys. osób, które przejechały się darmowymi pociągami na trasie Gdańsk-Strzyża – Port Lotniczy Gdańsk.

Docelowo 55 km trasy. PKM łączy stacje Gdańsk-Wrzeszcz i Gdańsk-Osowa. Na trasie tej znajduje się 8 nowo wybudowanych przystanków, a wśród nich m.in. Gdańsk Brętowo, na którym pasażerowie mogą przesiąść się do tramwajów dzięki wybudowanej przez miasto Gdańsk nowej linii - to pierwszy taki przypadek w Polsce, kiedy kolej łączy się z tramwajem drzwi w drzwi. Poza tym PKM zbliża także dzielnice gdańska z portem lotniczym w Rębiechowie.

Od 1 października ruszą również pociągi do Kartuz, a na grudzień planowane jest uruchomienie regularnego połączenia do Gdyni Głównej. Docelowo PKM ma mieć 55 km długości, 18 przystanków i łączyć Trójmiasto nie tylko z Kartuzami, ale i z Kościerzyną.

Nowoczesne szynobusy. Trasę kolei obsługuje dziesięć nowoczesnych szynobusów wyprodukowanych przez bydgoską Pesę, które samorząd województwa zakupił za ponad 114 mln zł. Siedem z nich to pojazdy trójczłonowe, a trzy dwuczłonowe. Składy te mogą poruszać się z maksymalną prędkością 120 km/godz. i są wyposażone m.in. w klimatyzację, WiFi, monitoring, uchwyty na rowery czy system dynamicznej informacji pasażerskiej. Są też przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Na linii PKM zainstalowano też, zgodnie z wymogami UE, system sterowania ruchem ERTMS odpowiadający za automatyzację nadzoru nad prowadzeniem ruchu pociągów. Wzdłuż trasy ustawiono 300 kamer i 6 masztów GSM-R.

Jest jeszcze trochę do zrobienia. Pomimo wykorzystania wielu technologicznych rozwiązań, wybudowania efektownych, także architektonicznie, przystanków czy zakupu nowoczesnego taboru, przed PKM jest jeszcze trochę do zrobienia. Prawdopodobnie dopiero do końca grudnia zainstalowane zostaną na peronach biletomaty, które zamówiono zbyt późno. Wciąż brakuje także integracji kolei z komunikacją miejską, aby trójmiejskie bilety metropolitalne mogły obowiązywać na linii PKM. Do realizacji pozostają jeszcze dwa przystanki na terenie Gdyni (Stadion i Karwiny). Eksperci zwracają za to uwagę na konieczność poprawienia systemu skomunikowań we Wrzeszczu, gdzie czas oczekiwania na przesiadkę do pociągu jadącego do centrum Gdańska jest zbyt długi (15-20 min.).

Nie ulega jednak wątpliwości, że sam projekt to przysłowiowy strzał w dziesiątkę, który może nie od samego początku, ale choćby za kilka lat odmieni i zrewolucjonizuje transport publiczny mieszkańcom Pomorza tak, jak kiedyś uczyniła to SKM. Według szacunków PKM już po takim czasie z połączeń spółki korzystać ma ok. 10 mln pasażerów rocznie.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega