LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
22 września 2017 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plPolska hubem transportowym między Azją a Europą?
Transport szynowy

Polska hubem transportowym między Azją a Europą?

Echa zakończonego Forum Pasa i Szlaku w Pekinie

23 maja 2017 r.   |  Jerzy Konwicki

się I edycja Forum Pasa i Szlaku (Belt and Road Forum), w którym udział wzięło kilkudziesięciu przywódców państw z całego świata, w tym premier Polski Beata Szydło. Pas i Szlak to chiński program rewitalizacji Jedwabnego Szlaku łączącego Azję z Europą.


Premier Beata Szydło i prezydent Chin Xi Jinping / Fot. P.Tracz / KPRM

Chińska inicjatywa Pasa i Szlaku będzie w najbliższych dekadach zapewne dyktowała warunki rozwoju gospodarczego w Europie – powiedziała, jak przytacza Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, szefowa polskiego rządu podsumowując wizytę w Chinach. Jednocześnie zapewniając, że: Jest duże zainteresowanie współpracą z Polską, zarówno jeżeli chodzi o inwestycje, jak i wymianę handlową.

Flagowy projekt Państwa Środka jest kluczową koncepcją dalszego rozwoju Chin. Pas i Szlak poza rewitalizacją Jedwabnego Szlaku ma polegać na zacieśnianiu współpracy gospodarczej i tworzenia infrastruktury w 60 państwach położonych wzdłuż niego. Koncepcja Nowego Jedwabnego Szlaku została zaprezentowana jesienią 2013 r. przez prezydenta Chin Xi Jinpinga. Ze względu na swoje strategiczne położenie geograficzne Polska powinna stać się istotnym krajem na trasie szlaku.

Szczyt Pasa i Szlaku, na którym oprócz 29 przywódców państw obecni byli także sekretarz generalny ONZ Antonio Guterres i Christine Legarde stojąca na czele Międzynarodowego Funduszu Walutowego, zainaugurowało wystąpienie prezydenta Chin Xi Jinpinga zawierające polski akcent. Jinping wymienił w nim bowiem polski Bursztynowy Szlak jako jeden z przykładów sukcesów inicjatyw gospodarczych.

Proszę zwrócić uwagę, że pan przewodniczący w swoim wystąpieniu nie wymienił zbyt wielu projektów z Europy. To pokazuje i podkreśla, jaka jest waga Polski w tym projekcie, jaka może być nasza przyszła współpraca – oceniła Szydło.

Ważny CPK? Premier podkreśliła również iż: Dla Polski najważniejsze jest to, żeby ta współpraca przełożyła się na konkretne projekty prorozwojowe. Przypomniała, że mamy już polsko-chińską relację Łódź-Chengdu i dodała iż chcielibyśmy aby te połączenia komunikacyjne były rozbudowywane. Polska ma ambicje być swoistym hubem transportowym pomiędzy Azją a Europą i w ten sposób przedstawialiśmy naszą ofertę – powiedziała premier.

Jej zdaniem taką rolę może spełniać m.in. Centralny Port Komunikacyjny, który jest obecnie projektem priorytetowym, a plan dotyczący realizacji tej inwestycji ma wkrótce przedstawić niedawno powołany pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild (czytaj też na str. 10).

Z kolei szef Komitetu Stałego Rady Ministrów Henryk Kowalczyk, który towarzyszył premier podczas forum tłumaczył, iż pomysł CPK pojawił się zupełnie niezależnie od inicjatywy Pasa i Szlaku, ale może być ważną jego częścią jeżeli stanie się portem komunikacyjnym z połączeniami kolejowymi. Może to być miejsce początku eksportu naszych towarów do Azji – dodał.

Zgłosiliśmy inicjatywę Bursztynowego Szlaku, która jest realizacją połączeń komunikacyjnych w ramach Forum Pasa i Szlaku – poinformowała premier i wyraziła przekonanie, że forum to przyczyni się do zwiększenia szans polskich inwestorów i producentów na rynku chińskim.

Prezydent Xi Jinping zapowiedział przeznaczenie 113 mld dolarów nowych środków na rozszerzenie projektu Pasa i Szlaku. W 2019 r. planowany jest kolejny szczyt, który będzie służył podsumowaniu tego co udało się zrealizować przez te dwa lata.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 36-37/2017
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48-22-620 92 14
KRS: 45946 , Regon: 010269289 , NIP: 526-00-10-038 , Kapitał zakładowy: 100.000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus