LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
10 listopada 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plPort Gdynia w przebudowie
Transport wodny

Port Gdynia w przebudowie

Nowy terminal pasażerski, obrotnica i poszerzenie wejścia

Ewa Grunert

Ponad 200 mln zł będzie kosztować zapowiadana od 2013 r. budowa nowego promowego terminalu pasażerskiego w porcie gdyńskim, z zagwarantowanym dofinansowaniem unijnym.


Stena Baltica przy dworcu morskim w Gdyni   |   Fot. Marek Grzybowski

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to pierwszy prom zacumuje tu w 2020 r. Przystąpiono już do prac wyburzeniowych, a prace budowlane mają się rozpocząć w II kwartale 2018 r. Jednocześnie rozpoczęto także budowę obrotnicy, która ma pozwolić na obsługę większych statków, przede wszystkim kontenerowców.

Terminal promowy. Jak poinformował Zarząd Morskiego Portu Gdynia - pod koniec 2017 r. przekazano gdańskiej firmie Zwar-bud teren przy Nabrzeżu Polskim, na którym w ciągu czterech miesięcy zostaną wyburzone cztery zdekapitalizowane stare budynki portowe. Przebudowana ma zostać także część Nabrzeży Polskiego i Fińskiego. Mają powstać m.in. nowoczesny budynek pasażerski, magazyn i place manewrowe oraz stacja transformatorowa.

Nowy terminal będzie zdolny do obsługi promów pasażerskich o długości do ok. 240 m oraz umożliwi operowanie kilku liniom promowym. Obecny terminal promowy, pamiętający jeszcze lata 90. XX w. znajduje się przy Nabrzeżu Helskim i obsługuje pasażerów armatora Steny Line, który z Gdynią jest związany od blisko 20 lat. Z połączenia z Karlskroną co roku korzysta ponad 0,5 mln pasażerów. Poprzedni termin zakończenia inwestycji, zapowiadany na połowę roku 2016 nie został dotrzymany z powodu przedłużających się procedur unijnych.

Zdaniem Grzegorza Dyrmo, wiceprezesa ZMPG - budowa nowego terminalu na pewno zachęci innych przewoźników do ulokowania swoich usług w porcie gdyńskim, zwłaszcza, że jego lokalizacja znajduje się blisko centrum miasta, tuż obok zabytkowego Dworca Morskiego, który obsługiwał odprawy przedwojennych pasażerskich statków, takich jak np. s/s Batory, czy ms Piłsudski.

Współczesny terminal umożliwi obsługę transportu promowego w systemie dwupoziomowym na jednym stanowisku promowym oraz ruchu pasażerskiego z galerii łączącej budynek terminalu ze stanowiskiem promowym. Przed terminalem ma być zbudowana pełna infrastruktura lądowa, czyli place postojowe i perony do obsługi komunikacji publicznej dla pasażerów, w tym m.in. miejsca postojowe dla taksówek, minibusów, autokarów i autobusów komunikacji miejskiej i prywatnej oraz parking Kiss&Ride. Nowy terminal zajmie powierzchnię 7 ha.

Nowa obrotnica. Z kolei w ubiegłym tygodniu ZMPG poinformował, że w ramach programu Port Gdynia 2030 rozpoczęto także budowę nowej obrotnicy. Pierwsza faza realizacji tej inwestycji obejmuje przede wszystkim zburzenie pirsu nr 3 o długości 240 m (Nabrzeże Gościnne), które port kupił od stoczni Marynarki Wojennej w 2014 r. Trwa tam demontaż płyt umocnienia dna. Prace podwodne wykonuje sześciu nurków. Udało się wydobyć 140 takich płyt.

Port poinformował również, że w najbliższym miesiącu będą wyrywane pale żelbetowe. Pierwsza skrzynia z rozbieranego Nabrzeża Gościnnego zostanie wyjęta jeszcze w styczniu. Łącznie ma być ich usuniętych 13. Trzy skrzynie, z powodu złego stanu technicznego, będą zutylizowane, natomiast pozostałych dziesięć ma być wykorzystanych do dalszych inwestycji planowanych przez Port Gdynia.

Dzięki nowej obrotnicy do portu w Gdyni będą mogły wpływać statki o długości do 400 m. Teraz port może przyjąć statki o maksymalnej długości ok. 320-330 m (masowce) i ok. 240 m (kontenerowce).

Większe jednostki będą mogły wpływać do portu w Gdyni nie tylko dzięki budowie nowej obrotnicy, ale także dzięki poszerzeniu wejścia do portu oraz pogłębieniu toru podejściowego i akwenów wewnętrznych do 16,5 m. Pod koniec ubiegłego roku uzyskano zgodę Ministerstwa Obrony Narodowej na poszerzenie wejścia wewnętrznego do portu z dotychczasowych 100 do 140 m. Ta decyzja ma strategiczne znaczenie dla przyszłości Portu Gdynia - tłumaczył wiceprezes Dyrmo.

Nowa obrotnica, pogłębienie basenów portowych i podejścia do 16,5 metra oraz budowa nowego terminalu promowego to przyszłość Portu Gdynia, którą tworzymy na podobieństwo inżyniera Tadeusza Wendy - podsumował Dyrmo. Realizacja wspomnianych inwestycji to nowa karta historii portu, która będzie ważkim atrybutem do zmierzenia się z konkurencją na portowym rynku Morza Bałtyckiego.

Po realizacji wspomnianych inwestycji Port Gdynia stanie się, drugim po Gdańsku portem głębokowodnym.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega