AsstrA
LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
11 maja 2021 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
UTA
www.pgt.plPotrzebujemy kolei, jeśli chcemy osiągnąć europejskie cele klimatyczne
Transport szynowy

Potrzebujemy kolei, jeśli chcemy osiągnąć europejskie cele klimatyczne

Nasz wywiad z dr Sigrid Evelyn Nikuttą, prezes zarządu DB Cargo AG i członkiem zarządu ds. przewozów towarowych w DB AG

8 kwietnia 2021 r.   |  SC

Jesteśmy przekonani, że koleje są tym środkiem transportu, który będzie odgrywać znaczącą rolę w XXI w. Jeśli chcemy zatrzymać zmiany klimatyczne musimy zmienić nasze podejście do mobilności. Tylko kolej jest obecnie w stanie zaoferować podróż i łańcuch dostaw z zerową emisją CO2.


Dr Sigrid Evelyn Nikutta, prezes zarządu DB Cargo AG i członek zarządu ds. przewozów towarowych w DB AG   |   Fot. DB Cargo

Mocna Kolej – z tym zwrotem bardzo często można się spotkać w niemieckich mediach branżowych. Czy może go Pani wytłumaczyć polskim czytelnikom i zdradzić co się za nim kryje?

Jesteśmy przekonani, że kolej jest tym środkiem transportu, który będzie odgrywać znaczącą rolę w XXI w. Jeśli chcemy zatrzymać zmiany klimatyczne musimy zmienić nasze podejście do mobilności. Tylko kolej jest obecnie w stanie zaoferować podróż i łańcuch dostaw z zerową emisją CO2. W Niemczech każdy nasz pociąg pasażerski typu ICE korzysta w 100% z energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł. Każdy kontener, który zamiast na ciężarówce jedzie pociągiem DB Cargo emituje 80% mniej CO2. A jeśli klient ma takie życzenie może wybrać do transportu swojego towaru pociąg zasilany tylko zieloną energią.

Jeśli chcemy osiągnąć europejskie cele klimatyczne potrzebujemy kolei. Dlatego też chcemy w Niemczech podwoić udział transportu kolejowego w rynku. A konkretnie chcemy w następnej dekadzie zwiększyć liczbę pasażerów z poziomu 130 mln do 260 mln rocznie. Jako DB Cargo przewozimy w Europie towary 20-toma tysiącami pociągów i tę liczbę również chcemy podwoić. Zamierzamy podwyższyć tak zwany podział modalny kolei w Niemczech z 18 obecnie - na 25% w przyszłości. Jest to bardzo przejrzysta strategia rozwoju, którą forsujemy również w trakcie pandemii koronawirusa. Dlaczego? Wybiegamy w przyszłość ponad teraźniejszy kryzys, ponieważ na wirusa mamy już szczepionkę, natomiast na kryzys klimatyczny wciąż nie możemy się zaszczepić. Już teraz odciążamy naszymi pociągami drogi o milion ciężarówek tygodniowo. To jest 6,5 mln t mniej wyemitowanego CO2 dla Europy. Ochrona klimatu wpisana jest w DNA kolei towarowych DB Cargo.

Jakie działania podejmuje obecnie DB Cargo aby wzmocnić swoją pozycję na rynku?

We wszystkich segmentach rozwijamy fundamenty naszej strategii. Niezależnie od tego, czy chodzi o transport intermodalny, pojedynczymi wagonami, czy całymi składami, chcemy być bliżej klienta w każdym obszarze działań. Jesteśmy kolejowymi logistykami! Troszczymy się o organizację oraz przebieg całego łańcucha dostaw – z hali fabrycznej, aż do klienta. Ci ostatni nie potrzebują nawet posiadać bocznicy, odbierzemy od nich towar mimo jej braku.

Wszystko czego potrzebuje klient DB Cargo to w przyszłości telefon komórkowy/smartfon. Towarowy transport kolejowy będzie tak łatwy jak zakupy online. Już teraz duzi klienci z branży stalowej mogą śledzić wagony online i w ten sposób sterować swoimi procesami logistycznymi i produkcją. Codziennie w serwisie Track&Trace przepływa 1,8 milionów danych GPS z naszych inteligentnych wagonów towarowych. Digitalizacja naszej floty jest kluczem do sukcesu. Największym projektem w tej kwestii jest cyfryzacja automatycznego sprzęgania wagonów, mówimy tutaj o wyposażeniu prawie 500 tys. wagonów towarowych w całej Europie w nowe mechanizmy ich sprzęgania. To jest technologiczna rewolucja kolei towarowych w Europie, ponieważ automatyczne zestawianie pociągów oszczędza nam trudnego, czasochłonnego i wymagającego dużego wysiłku przetaczania i sprzęgania wagonów towarowych.

Czy wytyczony przez DB Cargo kierunek umożliwi kolejowym przewoźnikom towarowym na odwrócenie niekorzystnego trendu, w którym praktycznie cały wzrost na rynku został zawłaszczony i przejęty przez transport drogowy?

Potrzebujemy w Europie uczciwej dyskusji o zrównoważonym rozwoju i prawdziwej cenie za rzekomo tak korzystny transport drogowy. Jeśli w tę cenę wliczymy koszty ocieplenia klimatu, emisji CO2, wypadków oraz budowy dróg wówczas okazuje się, że transport drogowy jest dwa razy droższy niż kolej. Ważne abyśmy osiągnęli społeczny konsensus w Europie: ochrona klimatu obchodzi nas wszystkich, a przemysł ze swoimi łańcuchami transportu odgrywa w tym olbrzymią rolę. Należy odpowiednio zachęcać przedsiębiorców i stworzyć im warunki aby chętniej przestawiali się na przyjazny dla środowiska transport kolejowy.

Nie musimy odkrywać Ameryki na nowo. W Europie mamy wspólnie największą sieć kolejową – w Niemczech jest to 32,5 tys. km torów, w Polsce prawie 20 tys. Jako największy przewoźnik towarowy w Europie mamy potencjał i sieć by transportować towary w sposób zrównoważony i przyjazny środowisku przez całą Europę, aż do Chin.

W jakim miejscu znajdujemy się w Europie jeśli chodzi o ochronę klimatu? Europejski projekt Green Deal – czy uważa Pani, że jest on szansą dla kolei?

Tak, oczywiście. Nadrzędnym celem Green Deal jest Europa neutralna klimatycznie. A świadomość społeczna w tym temacie ogromnie wzrosła w ostatnim czasie i to w całej Europie również ponad politycznymi podziałami. Zrównoważony rozwój jest ważny! Ludzie stali się bardziej wyczuleni na te wartości. Konsumenci nie chcą już fast-food’u tylko produktów eko. Przy zakupie samochodu ważny stał się nagle napęd elektryczny, a przynajmniej hybrydowy, a nie diesel. Konsumenci przyglądają się uważniej kupowanym towarom i usługom. Dlatego przyjazna dla klimatu logistyka kolejowa ma wielkie szanse na sukces.

Pociąg towarowy zastępuje 52 tiry, a każda tona transportowana koleją oszczędza w porównaniu z transportem drogowym 80 procent emisji CO2. Bilans przyjazności dla środowiska w przypadku kolei jest bezkonkurencyjny.

Nasze przesłanie jest proste i ważne: tylko silny transport kolejowy zapewni osiągnięcie w Niemczech i Europie celów klimatycznych. Musimy chronić klimat i nie ma już miejsca w transporcie na podejście typu „jakoś to będzie“ jeśli chodzi o emisję dwutlenku węgla. Musimy to uświadamiać wszystkim ludziom.

Grupa DB Cargo jest w Polsce reprezentowana przez DB Cargo Polska S.A. Jak Pani postrzega rolę polskiej spółki córki dzisiaj i jutro w największej europejskiej sieci kolejowej jaką jest DB Cargo?

DB Cargo Polska to bardzo ważny członek naszej kolejowej rodziny. W 2010 r. – jako członek zarządu ds. produkcji doświadczyłam jak duży potencjał drzemie w tej organizacji. Dzięki niemu DB Cargo Polska ma coraz mocniejszą pozycję nie tylko na polskim rynku kolejowym, ale także w naszej europejskiej kolejowej sieci DB Cargo. W naszej strategii #strongcargo, o której wspominałam wcześniej, polska spółka odgrywa bardzo istotną rolę. W Polsce mamy 2,8 tys. pracowników, którzy w ostatnim roku wykonali pracę przewozową rzędu 2,7 mld tonokilometrów. Ta liczba odpowiada 38 mln ton ładunków, które przewieźliśmy 215 lokomotywami, w prawie 2,8 tys. wagonach. Poza tym jesteśmy tutaj obecni jako operatorzy portu. Spółka DB Port w Szczecinie przeładowuje towary z pociągów na statki na sześciu nabrzeżach morskich i dysponujemy tam powierzchnią magazynową rzędu 60 tys. m2 oraz 140 tys. m2 otwartej powierzchni logistycznej. DB Cargo Polska jest razem z innymi spółkami DB Cargo ważnym ogniwem naszych transportów do Chin. Nowy Jedwabny Szlak ma na granicy Polski z Białorusią punkt, w którym stykają się różne techniczne i gospodarcze systemy – nasi koledzy i koleżanki z DB Cargo Polska, prócz płynnego przeprowadzenia transportów na polskim odcinku, dbają o to aby przekroczenie granicy przebiegało sprawnie i szybko.

W Polsce we współpracy z DB Cargo Spedkol realizujemy wiele połączeń w ramach transportów pojedynczych wagonów i grup wagonowych w ramach naszej europejskiej sieci. Wreszcie to w Polsce w Rybniku mamy jeden z najnowocześniejszych zakładów produkcji i utrzymania taboru kolejowego.

Realizujemy również w Polsce działania na rzecz środowiska naturalnego. Stąd podpisanie listu intencyjnego z PKP Energetyka, w którym DB Cargo Polska wyraziła chęć zasilania wszystkich swoich transportów energią elektryczną pochodzącą z odnawialnych źródeł energii do 2023 r.

Miała Pani okazję uczestniczyć w otwarciu jednej z najnowocześniejszych inwestycji, którą DB Cargo Polska zrealizowała w zakładzie taboru w Rybniku, a mianowicie nowoczesnej linii potokowej do regeneracji zespołów kołowych. Czy automatyzacja i digitalizacja są szansą dla kolei?  Czy w tej kwestii kolej nie odstaje od konkurencji? DB Cargo jest przede wszystkim wiodącym technologicznym graczem w towarowym transporcie kolejowym w Europie. Ponieważ jesteśmy największym kolejowym przewoźnikiem towarowym musimy pracować wydajnie! W rybnickim warsztacie DB Cargo Polska powstała najnowocześniejsza linia potokowa do regeneracji zestawów kołowych. Na linii zainstalowano najnowszej generacji urządzenia jak wysokociśnieniowe stanowisko do usuwania powłoki malarskiej firmy Purima, wyposażone w robota KUKA, w pełni zautomatyzowane stanowisko do badań ultradźwiękowych czy nowoczesną tokarkę portalową do obróbki zestawów kołowych UFD140N firmy Rafamet. Proces w całości wspierany jest rozwiązaniami z zakresu IT, których głównym zadaniem jest zbieranie danych z wykonywanych na linii czynności. Wszystkie operacje są odwzorowane w systemie SAP, co pozwala na dalszą optymalizację prac oraz śledzenie historii zestawu. Tak skonstruowana linia pozwala na serwisowanie nawet do 10 tys. zestawów kołowych rocznie.

Ogromne kompetencje naszego personelu w Rybniku pozwalają na realizację zadań wymagających dużej wiedzy i rozległego doświadczenia. W miniony roku to w rybnickim warsztacie powstały prototypowe, jedyne w kraju, modułowe wagony platformy. Obecnie prototypy są testowane i jest duża szansa, że staną się europejskim standardem! 

W Polsce wykonuje się więc wspaniałą pracę również w obrębie utrzymania taboru kolejowego. Chciałabym tutaj serdecznie podziękować moim polskim koleżankom i kolegom za ich codzienny wkład w rozwój naszej rodziny DB Cargo.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega