AsstrA
LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
21 września 2023 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plPrzekop stanie się faktem
Transport wodny

Przekop stanie się faktem

Inwestycja za 880 mln zł zyskała aprobatę rządu

7 czerwca 2016 r.   |  EG

Rada Ministrów przyjęła (24 V) przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej program wieloletni pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Wykonawcą będzie Urząd Morski w Gdyni. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 880 mln zł.

Jak podało ministerstwo - decyzja ta oznacza zapewnienie funduszy na realizację inwestycji. Program określa m.in. sposób przygotowania i realizacji kanału żeglugowego w latach 2016–2022 oraz koszty w latach 2017-2022. Inwestycja obejmuje: budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną wraz z infrastrukturą towarzyszącą, budowę toru wodnego od Zatoki Elbląskiej do wybranej lokalizacji kanału, modernizację wejścia do Portu Elbląg – na odcinku od Zalewu Wiślanego do mostu w Nowakowie.

Zasadniczym celem przedsięwzięcia jest zapewnienie oraz poprawa bezpieczeństwa, obronności państwa i regionu, a także umożliwienie wzrostu społeczno-gospodarczego poprzez wybudowanie drogi wodnej, zapewniającej swobodny i całoroczny dostęp statków morskich wszystkich bander do Elbląga, morskiego portu Unii Europejskiej.

Zrównoważony rozwój Elbląga i regionu Zalewu Wiślanego wymaga rozwiązania sprawy dostępności do Bałtyku zarówno portu Elbląg, jak i całego akwenu – podkreślił Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. - Brak swobodnego połączenia akwenu z Morzem Bałtyckim, które w całości podlegałoby polskiej jurysdykcji, stanowi zasadniczy czynnik ograniczający możliwość rozwoju na obszarze gmin sąsiadujących bezpośrednio lub pośrednio z Zalewem Wiślanym.

Program ma charakter finansowy i nie podlega strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko. Wszelkie kwestie związane z oddziaływaniem na środowisko, w tym oddziaływaniem na obszary Natura 2000, zostaną uwzględnione w raportach środowiskowych przygotowywanych dla poszczególnych przedsięwzięć ujętych w programie realizacji inwestycji.

Dodajmy, że cała inwestycja będzie finansowana z budżetu państwa, podobnie jak i roczne koszty związane z utrzymaniem kanału. W sumie, budżet państwa wyda ok. 1 mld zł. Poniesione nakłady mogą się zwrócić w ciągu kilkunastu lat.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega