LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
24 listopada 2017 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plRemontowa - budowanie marki globalnej
Transport wodny

Remontowa - budowanie marki globalnej

Specjalizacja i innowacje – w efekcie ponad 200 statków rocznie

28 czerwca 2016 r.   |  Marek Grzybowski

Kiedyś działająca w cieniu Stoczni Gdańskiej, dziś Grupa Kapitałowa Remontowa Holding postrzegana jest w świecie polskiego i międzynarodowego biznesu jako "Polski Ambasador". Z roczną sprzedażą na poziomie 600-700 mln dol. rocznie stocznia należy do liderów branży w Europie.


Statki w dokach / Fot. Marek Grzybowski

Remontowa Holding to ponad 20 podmiotów specjalizujących się branży budowy, remontów i przebudowy statków i konstrukcji pływających. Pod jedną marką działają stocznia remontowa, produkcyjna i biuro konstrukcyjne, zakład produkcji urządzeń hydraulicznych, firmy specjalizujące się w pracach antykorozyjnych oraz zajmujące się wyposażeniem wnętrz.

Budowaliśmy naszą markę na rynku międzynarodowym krok po kroku – mówił Piotr Soyka, prezes zarządu Remontowa Holding, podczas panelu morskiego Pomorskiego Kongresu Obywatelskiego. W czasie transformacji stocznia musiała zmagać się z utratą rynku wschodniego i poszukiwaniem klientów na Zachodzie. Konieczne było wykształcenie nowej kultury zarządzania i współpracy z klientami, rozwoju marketingu i systemu finansowania produkcji, utworzenia biura konstrukcyjnego i nowych więzi kooperacyjnych z dostawcami z całego świata oraz nowymi kooperantami w kraju.

Holding z dokami. Dziś Remontowa Holding daje pracę około 8 tys. zatrudnionym w kilkunastu podmiotach grupy oraz firmach kooperujących. W dokach i przy nabrzeżach stoją statki specjalistyczne, promy, jednostki do obsługi platform wiertniczych oraz morskich farm wiatrowych. Po trapach na jednostki wchodzą stoczniowcy w pomarańczowych, zielonych i niebieskich kombinezonach. Kolorowe kaski wyróżniają grupy specjalistów. Na nabrzeżach ład. Odnowione budynki świadczą, że w stoczni dba się o wizerunek. Wszak klientami są armatorzy z całego świata. Tu od lata remontują i zamawiają statki np. ci z krajów nordyckich.

Stocznia przez lata wykonywała przebudowy i remonty platform wiertniczych. Dziś jej specjalnością stały się instalacje urządzeń do usuwania zanieczyszczeń spalin. Flagową przebudową była instalacja urządzeń do zasilania napędu promu metanolem. Z pochylni stoczni produkcyjnej wodowano statki dla przemysłu offshore i promy, kontenerowce i statki do przewozu gazu, jednostki rybackie i specjalistyczne oraz okręty. Wśród znanych klientów Remontowej są Stena Line, Color Line, Royal Arctic Line, DFDS oraz Siem Offshore, a także nasze Ministerstwo Obrony.

W dokach i przy nabrzeżach remonty przechodzi corocznie ponad 200 statków oraz kilka platform wiertniczych. Jedno z największych biur projektowych Remontowa Marine Design ma na swoim koncie tak innowacyjne rozwiązania jak jednostki z napędem hybrydowym, kablowce, statki offshore czy okręty. Ich odbiorcami są armatorzy z krajów skandynawskich, Stanów Zjednoczonych i Kanady, Szkocji, a także Grecji Wielkiej Brytanii i wielu innych.

Innowacje w kadłubach. Na wszystkich specjalistycznych forach odnotowano przebudowę przez Remontową promu „Stena Germanica”. To pierwszy na świecie prom z siłownią zasilaną metanolem, który otrzymał prestiżowe nagrody za ekologiczne rozwiązania napędu. 240-metrowy prom pasażersko-samochodowy jest już gotowy do obsługi linii Göteborg-Kilonia. Całkowity koszt przebudowy wyniósł około 22 mln euro i częściowo finansowany był ze środków Unii Europejskiej.

Niedawno oddano do eksploatacji kablowiec „Siem Dimery”. To pierwsza z serii jednostka typu CLV (cable lay vessel) konstrukcji polskiej. Jest to statek innowacyjny w każdym calu. To najbardziej zaawansowana technicznie jednostka spośród statków zbudowanych w polskich stoczniach. Biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting wykonało całą dokumentację roboczą. Kontrakt o wartości około 0,5 mld zł podpisano z norweskim armatorem Siem Offshore na początku maja 2013 r.

Dla odbiorcy z Kanady budowane są z kolei promy z nowoczesnym napędem LNG i możliwością użycia oleju napędowego. O kontrakt na 3 promy dla BC Ferries o wartości 165 mln dol. walczyły stocznie z Kanady, Turcji, Niemiec i Norwegii. Zbudowane w Gdańsku promy, to jednostki o długości 105 m, które będą mogły przewieźć 145 pojazdów i 600 pasażerów. Znajdujący się już na wodzie „Salish Orka” będzie pływał na trasie Comox–Powell, na północ od Vancouver w Kolumbii Brytyjskiej.

Firma dla rynku. Rynkowe sukcesy firm wchodzących w skład Holdingu nie byłyby możliwe bez całego procesu przekształceń firmy. Dostosowanie do rynku i budowę marki Gdańskiej Stoczni Remontowej rozpoczął Piotr Soyka po wygraniu konkursu na dyrektora w 1989 r. W 2001 r. dokonano prywatyzacji przedsiębiorstwa, które miało już solidną pozycję na rynku skandynawskim i obudowane było spółkami zależnymi oraz wspierane zespołem inżynierów działających we własnym biurze konstrukcyjnym. Okres 2014-2015 należy do najbardziej udanych pod względem biznesowym. Dziś Remontowa Holding z portfelem zamówień do 2018 r. ma szansę na przyrosty sprzedaży na poziomie około 5% rocznie.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 46-47/2017
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48-22-620 92 14
KRS: 45946 , Regon: 010269289 , NIP: 526-00-10-038 , Kapitał zakładowy: 100.000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus