LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
25 września 2018 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plŚwiatowe Dni Morza 2018 w Szczecinie
Transport wodny

Światowe Dni Morza 2018 w Szczecinie

Cyfrowa rewolucja na morzu coraz bliżej

29 czerwca 2018 r.   |  Wojciech Sobecki

Przez 3 dni (13-15 VI) Szczecin był światową stolicą gospodarki morskiej. Ponad 800 delegatów z 40 krajów świata spotkało się w stolicy Pomorza Zachodniego na Światowych Dniach Morza - najważniejszym morskim święcie Organizacji Narodów Zjednoczonych.


Sekretarz generalny IMO Kitack Lim i minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk / Fot. Wojciech Sobecki

Światowe Dni Morza po raz pierwszy w historii odbywały się w Europie Środkowo-Wschodniej. Gościem spotkania był sekretarz generalny Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) Kitack Lim.

Tegoroczne Światowe Dni Morza miały szczególny charakter bowiem obchodzone były w roku jubileuszu 70-lecia Światowej Organizacji Morskiej (IMO). Spotkanie odbywało się pod hasłem: "IMO 70, Nasze dziedzictwo: lepsza żegluga dla lepszej przyszłości". To motto podkreślające konieczność spojrzenia w przeszłość, by docenić to, co udało się zrobić w dziedzinie żeglugi i gospodarki morskiej, ale także ważne zobowiązanie, które należy podjąć dla przyszłych pokoleń.

Dyskusje prowadzone były w czterech głównych blokach tematycznych: Żegluga Inteligentna i Przyjazna Środowisku; Big Data i Bezpieczeństwo Cyfrowe w Żegludze; Żegluga Morska w Obliczu Nowych Szlaków Transportowych; Przyszłość Morskiego Rynku Pracy.

Przyjaźnie i bezpiecznie. Pierwszy dzień obrad zdominowała tematyka związana z kwestiami żeglugi przyjaznej środowisku naturalnemu oraz cyfrowym bezpieczeństwem żeglugi. Uczestnicy pierwszej sesji plenarnej mówili o konieczności rozwoju transportu morskiego z poszanowaniem środowiska naturalnego.

Jak podkreślano, żegluga musi dostosować się do nowych wymagań związanych z poszanowaniem środowiska naturalnego. Wprowadzanie nowych regulacji prawnych i zmian technologicznych wynika przede wszystkim z konieczności ochrony naszej planety. Jednocześnie zwracano uwagę, że żegluga jaką znamy dzisiaj powoli ustępuje miejsca nowej rzeczywistości.

Cyfrowa rewolucja coraz bliżej. Właśnie o tej nowej rzeczywistości mówili uczestnicy drugiego panelu dyskusyjnego: "Big data i bezpieczeństwo cyfrowe w żegludze". Cyfrowa rewolucja zmienia pojęcie statku. Dotychczas statek kojarzył nam się nie tylko z przewozem towarów, ale także z pracującą na nim załogą. Teraz do eksploatacji wchodzą statki autonomiczne, więc dotychczasowe rozumienie pojęcia-statku ulega modyfikacji – powiedział Dimitrios Dalaklis, profesor World Maritime University w Malmo.

Cyfryzacja umożliwia zebranie i gromadzenie większej ilości danych, ale aby z nich bezpiecznie korzystać, oprócz zabezpieczeń technicznych, konieczne jest wprowadzenie nowych ram prawnych. Powinniśmy wymieniać się informacjami, aby zapobiegać ewentualnym atakom hakerów, a nie reagować dopiero wówczas, gdy już dojdzie do takiego ataku - mówił Mark Milford Vice President Cyber Security w firmie Wartsila.

Zielone kosztuje. Uczestnicy dyskusji o „zielonej żegludze” podkreślali, że wprowadzenie coraz wyższych standardów ekologicznych, rozwój nowych, przyjaznych środowisku napędów statków generuje znaczne koszty dla armatora, co może negatywnie wpływać na jego konkurencyjność.

Niezbędne jest więc wypracowanie rozwiązań, które z jednej strony będą przyjazne dla środowiska, z drugiej zaś, pozwolą na utrzymanie wysokiej konkurencyjności przewozów morskich.

Statki bez załóg. Jak w tej sytuacji będzie się rozwijał rynek pracy na morzu? Jakie wyzwania stoją przed armatorami? Między innymi na tak postawione pytania próbowali odpowiedzieć uczestnicy ostatniej sesji plenarnej.

Jest to szczególnie istotne w sytuacji, gdy obok coraz wyższego poziomu kształcenia oficerów i marynarzy do żeglugi wkracza cyfrowa rzeczywistość, a wraz z nią być może także statki, na których załoga nie będzie już potrzebna. Zastanawiano się, czy w niedalekiej przyszłości ruchem jednostek na morzu zamiast kapitanów statków będą sterować programiści komputerowi? Taka perspektywa to już nie jest rozważanie z pogranicza fantastyki naukowej, ale rzeczywistość, która dzieje się na naszych oczach.

Ostatnią częścią obchodów Światowych Dni Morza była prezentacja potencjału polskiej gospodarki morskiej.

Do zobaczenia w Kolumbii. Podczas ceremonii zamknięcia Światowych Dni Morza podpisano list intencyjny o współpracy Akademii Morskiej w Gdyni i administracji morskiej Kolumbii-gospodarza przyszłorocznych Światowych Dni Morza. Parafowali go: Rektor Akademii Morskiej w Gdyni prof. Janusz Zarębski i wiceadmirał Mario German Rodriguez Viera.

W imieniu całej społeczności morskiej chciałbym na ręce ministra Marka Gróbarczyka złożyć wyrazy wdzięczności za zaproszenie nas i organizację wspaniałego spotkania w Szczecinie - powiedział na zakończenie Światowych Dni Morza, sekretarz generalny IMO, Kitack Lim.

Bardzo dziękuję sekretarzowi IMO za zaufanie i powierzenie nam organizacji tegorocznego święta. Jestem pewien, że wyjeżdżacie ze Szczecina z przekonaniem, że Polska to państwo gościnne, szeroko otwarte na współpracę, z ogromnym morskim potencjałem - powiedział żegnając gości, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marek Gróbarczyk. Jestem przekonany, że obecność w Szczecinie licznych delegacji zagranicznych, przyniesie nam w przyszłości wymierne efekty – dodał.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 36-37/2018
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48 22 620 92 14
KRS: 45946, Regon: 010269289, NIP: 526-00-10-038, Kapitał zakładowy: 100 000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus