LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
29 marca 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
AsstrA
www.pgt.plSzczecińska Kolej Metropolitalna powoli nabiera rozpędu
Transport szynowy

Szczecińska Kolej Metropolitalna powoli nabiera rozpędu

Cała inwestycja ma być gotowa do 2022 r.

14 maja 2018 r.   |  Wojciech Sobecki

PKP Polskie Linie Kolejowe rozstrzygnęły przetargi na budowę infrastruktury istotnej dla realizacji projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Kolej w planowane linie o długości 120 km zainwestuje 640 mln zł.


Szczecin Łękno – jedna z przyszłych stacji SKM   |   Fot. Wojciech Sobecki

Na trasie SKM będzie 40 stacji i przystanków, z których ponad połowa znajdować się będzie w granicach aglomeracji szczecińskiej. Szacunkowa wartość inwestycji wynosi ponad 741 mln zł. Całość ma być gotowa do roku 2022. PKP PLK odpowiadają za modernizację torów, budowę i modernizację stacji i przystanków oraz za budowę nowych odcinków tras.

Najważniejszą częścią przedsięwzięcia będzie modernizacja linii kolejowej łączącej Szczecin z Policami. Na trasie wymienionych zostanie 42,5 km torów, pojawią się także nowe urządzenia trakcyjne, nowoczesny system bezpieczeństwa oraz infrastruktura telekomunikacyjna. Po modernizacji czas przejazdu ze stacji Szczecin Główny do Polic ma trwać 37 min.

Nowy tor. Między stacjami Szczecin Pomorzany i Szczecin Turzyn wybudowany zostanie nowy tor o długości ponad 2 km. Obecnie ten odcinek szlaku kolejowego jest jednotorowy. Zmiana z pewnością przyczyni się do usprawnienia ruchu kolejowego oraz zwiększenia bezpieczeństwa na tym odcinku. Na stacji Szczecin Pomorzany powstanie nowy peron. W pobliżu niej miasto planuje budowę parkingu przesiadkowego na ponad 300 samochodów.

Zmiany czekają także stację Szczecin Turzyn. Obecnie w budynku dawnego dworca funkcjonuje kilka firm oraz znajdują się magazyny. W przyszłości perony dworca zostaną umieszczone na wiadukcie znajdującym się nad ul. 26 Kwietnia, pod którym planowana jest budowa linii tramwajowej. W pobliżu powstanie parking przesiadkowy dla 125 samochodów.

Zmieni się także stacja Szczecin-Niebuszewo. Obecnie w budynku dworca funkcjonuje hostel oraz sklep ze starymi meblami. W planach jest przebudowa istniejącego i budowa nowego przejścia podziemnego oraz dwóch zadaszonych peronów o długości 250 m każdy. Na perony prowadzić będą ruchome schody.

Zupełnie nowy przystanek kolejowy powstanie na ul. Ku Słońcu, obok planowany jest parking na ponad 70 samochodów. Nowe przystanki powstaną także przy ul. Nad Odrą oraz Artyleryjskiej.

Zmodernizowane będą także istniejące już przystanki Szczecin Pogodno, Szczecin Glinki, Szczecin Łękno, Szczecin Gocław, Szczecin Skolwin, Szczecin Żelechowa.

Zmiany, zmiany. Drugi przetarg dotyczy prac, które przeprowadzone zostaną na trasach kolejowych prowadzących ze Szczecina w kierunku Świnoujścia, Podjuch, Gryfina i Stargardu. W tym wypadku wartość prac oszacowano na kwotę 138,7 mln zł.

W ramach inwestycji zmodernizowane zostaną stacje w Gryfinie, Daleszewie Gryfińskim i Czepinie. Przebudowana będzie stacja w Podjuchach. Powstaną nowe stacje w Żydowcach i na Łasztowni. Na stacji Szczecin Dąbie zbudowane zostanie przejście podziemne, dotychczas na perony przechodzi się kładką umieszczoną nad torami.

Dojazd do stref ekonomicznych. Bardzo ważne jest stworzenie sprawnej komunikacji kolejowej z funkcjonującymi w pobliżu Szczecina specjalnymi strefami ekonomicznymi. W tym celu powstaną przystanki Szczecin Dunikowo, Szczecin Trzebusz oraz Goleniów Park.

W ramach SKM powstanie także nowoczesny system sterowania ruchem pociągów, bezkolizyjne skrzyżowania kolejowo-drogowe oraz parkingi park&ride i bike&ride.

Francuski nadzór. W trzecim postępowaniu przetargowym wyłoniono firmę, która sprawować będzie nadzór nad modernizacją linii Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiła francuska Safage SAS, która wyceniła swoje usługi na kwotę 18,4 mln zł.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega