LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
11 grudnia 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plUjemny wynik kolejowego przewoźnika towarowego
Transport szynowy

Ujemny wynik kolejowego przewoźnika towarowego

…ale dzięki współpracy z Chinami rośnie intermodal

Mikołaj Marszycki

Podczas konferencji prasowej, 17 III w Warszawie, zarząd PKP Cargo S.A. przedstawił wyniki Grupy w 2016 r. Spółka poniosła stratę odnotowując zysk netto na poziomie -41 mln zł (w roku 2015 94 mln zł). Przychody z działalności operacyjnej przekroczyły 4 411 mln zł (-0,1% r/r), EBITDA wyniosła 562 mln zł (-12% r/r), a koszty działalności operacyjnej wzrosły o 4% do poziomu 4 437 mln zł.


Zarząd PKP Cargo podczas konferencji wynikowej   |   Fot. Mikołaj Marszycki

W ubiegłym roku spółka przewiozła 111,5 mln t towarów oraz wykonała pracę przewozową na poziomie 28,5 mld tkm, co oznacza spadek dla obu kategorii o -4% w porównaniu do roku 2015. Udział Grupy w rynku wg pracy przewozowej wyniósł 51,6%. Wzrosła za to obecność przewoźnika na rynkach zagranicznych liczona pracą przewozową (55% r/r), a także zwiększył się udział przewozów intermodalnych w ujęciu masy (25% r/r).

To na pewno nie był dla nas łatwy rok. Jednak mimo skrajnie trudnego otoczenia rynkowego, udało nam się zahamować spadek wolumenu przewozów i odwrócić niekorzystną dla nas tendencję. Od maja nasze udziały w rynku stale i systematycznie rosną – skomentował Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo. Wprowadziliśmy nowy model sprzedażowy i wciąż rozbudowujemy struktury handlowe dostosowane do najwyższych standardów świadczenia kompleksowych usług przewozowych.

Ciężki rok. Według zarządu na przewozy Grupy PKP Cargo w 2016 r. miały wpływ ogólne warunki makroekonomiczne i niższy niż zakładano wzrost gospodarczy, co przełożyło się na trudne warunki rynkowe. Także sam rynek przewozów kolejowych w Polsce w 2016 r. zmniejszył się w stosunku do poprzedniego roku o 1,2%, a trzeba pamiętać, że jest on bardzo konkurencyjny (obsługuje go ok. 70 licencjonowanych przewoźników).

Słaby był popyt na węgiel kamienny – zmniejszyła się jego produkcja i wzrosły ceny. Po dwunastu miesiącach 2016 r. wyniki w tym segmencie według pracy przewozowej wyglądały następująco: węgiel kamienny 11,07 mld tkm (-11% r/r); spadki te zostały jednak w dużym stopniu zrekompensowane wzrostami: koks i węgiel brunatny 1,47 mld tkm (+22% r/r), paliwa płynne 1,09 mld tkm (+30% r/r).

Przesunięte rozpoczęcie realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych czy też zmniejszenie zakresu inwestycji kolejowych, odbiło się z kolei na przewozach kruszyw i materiałów budowlanych, drugim pod względem wielkości przewozów segmencie towarowym Grupy. Wykonana w ostatnim roku praca przewozowa wyniosła 4,64 mld tkm (-12% r/r). Powoli obserwowane jest jednak ożywienie w tym segmencie z uwagi na coraz większą liczbę realizowanych projektów, o czym świadczy zanotowany w IV kwartale 2016 r. wzrost przewozów o 9% r/r zarówno pod względem przewiezionej masy, jak i zrealizowanej pracy przewozowej. Jeśli natomiast chodzi o metale i rudy to praca przewozowa wykonana w tej grupie towarów przekroczyła 3,40 mld tkm (-8% r/r).

Rosnący intermodal. Atutami spółki pozostają transport intermodalny i przewozy zagraniczne. Ten pierwszy w ostatnim czasie rośnie w siłę – masa kontenerów przeładowywanych w polskich portach wzrosła w 2016 r. o 9,3%. Z kolei praca przewozowa PKP Cargo przyrosła przez ostatni rok o 22%, z 2,03 mld tkm w 2015 r. do 2,47 mld tkm. Jak podano na konferencji firma przewiozła w ubiegłym roku 467 tys. kontenerów, co oznacza, że 50% wszystkich kontenerów przetransportowanych w Polsce jechało z tą spółką. Udział tego segmentu wynosi, wg pracy przewozowej Grupy w 2016 r., 9%. A dodatkowym impulsem rozwojowym staje się Nowy Jedwabny Szlak i transport kolejowy kontenerów z Chin – odnotowano tu wzrost przewozów o 102% mierzony masą towarową, a o 34% wzrosła liczba pociągów obsługujących ten kierunek.  

Jeśli chodzi natomiast o przewozy zagraniczne to w ubiegłym roku PKP Cargo uruchomiło w Niemczech własną spółkę spedycyjną, co pozwolić ma jeszcze lepiej wykorzystać potencjał zachodnioeuropejskich rynków. Szukamy partnerów za granicą, aby nasz tabor jeszcze efektywniej wykorzystać poza Polską i na dłuższych trasach. Działamy na Nowym Jedwabnym Szlaku, prowadzimy też rozmowy w sprawie rozwoju współpracy z kolejami krajów Adriatyku, Bałtyku i Morza Czarnego, a dzięki strategicznemu partnerstwu z Grupą AWT staliśmy się jednym z kluczowych przewoźników w Czechach – powiedział Libiszewski. 

Plany na 2017 r. Transport intermodalny i przewozy zagraniczne to segmenty, które przewoźnik będzie wzmacniał także w tym roku. Spółka zamierza dobrze wykorzystać prognozowany wzrost gospodarczy i powrót koniunktury na duże projekty infrastrukturalne.

Plany na rok 2017 to także kontynuacja procesu odnowy taboru oraz zwiększenie udziału na rynku przewozów specjalistycznych. - PKP CARGO to firma, która nie zamierza stać w miejscu, chcemy i będziemy się rozwijać – podsumował prezes Libiszewski.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega