LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
25 września 2017 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plWięcej pociągów w Małopolsce
Transport szynowy

Więcej pociągów w Małopolsce

Nowy rozkład jazdy bogatszy niż zwykle

18 października 2016 r.   |  Ireneusz Michał Hyra

Od 11 XII – 31 pociągów więcej, aż o 13,5 mln zł większe dofinansowanie, uruchomienie trzeciej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej do Tarnowa oraz przejęcie przez Koleje Małopolskie obsługi linii Tarnów – Nowy Sącz – Krynica – to najważniejsze punkty nowej oferty kolejowej.


Fot. Ireneusz Michał Hyra

Pasażerowie kolei mogą się cieszyć, ponieważ nowa oferta przynosi wiele dobrych wiadomości. Nakłady na kolej zwiększamy o 13,5 mln zł – do ponad 114 mln zł, a pracę eksploatacyjną, która będzie świadczona w Małopolsce przez 3 operatorów, zwiększamy o niemal 15%. To największy w historii wzrost w tym obszarze – podkreśla marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa. – Na małopolskie tory wyjedzie aż 31 pociągów więcej, a w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej uruchomimy trzecią linię (SKA3) Kraków – Tarnów, na której 30 pociągów będą obsługiwać Koleje Małopolskie. Także na trasie Tarnów – Nowy Sącz – Krynica będą jeździć pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. To będzie rewolucja na małopolskich torach – dodaje marszałek.

W nowym rozkładzie jazdy powróci połączenie Sucha Beskidzka – Żywiec, które będzie obsługiwane przez 4 pociągi w weekendy (w tym jeden w relacji bezpośredniej Kraków – Żywiec). O trzy zostanie zwiększona liczba pociągów obsługująca linię Kraków Główny – Oświęcim przez Krzeszowice, a z 8 do 12 wzrośnie liczba kursów pomiędzy Krakowem a Kielcami przez Miechów. O dwa pociągi więcej pojedzie także na trasie Kielce – Katowice przez Wolbrom, Olkusz i Sławków. Z powodu remontów i spowodowanych tym ciągłych zmian w organizacji ruchu, a tym samym bardzo małego zainteresowania pasażerów zostanie zawieszone w tym roku połączenie Kraków – Oświęcim przez Skawinę i Spytkowice.

SKA będzie wozić pasażerów na dwóch nowych trasach z Krakowa do Tarnowa (30 pociągów) i z Tarnowa przez Nowy Sącz do Krynicy (10 pociągów). W sumie Koleje Małopolskie uruchomią o 40 pociągów więcej niż do tej pory. Nie zmienia się liczba pociągów małopolskiego przewoźnika na trasie Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko (80 pociągów) oraz Kraków Główny – Miechów/Sędziszów Małopolski (30 pociągów). Dotychczas funkcjonujące połączenia w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej cieszą się ogromną popularnością wśród pasażerów, którzy w dojazdach do pracy i szkoły czy celach turystycznych coraz chętniej wybierają usługi małopolskiego przewoźnika kolejowego.

317 składów. W rozkładzie jazdy znajdzie się łącznie 150 pociągów uruchamianych przez Koleje Małopolskie i 152 Przewozów Regionalnych. Ponadto na trasie Oświęcim – Katowice nadal będzie jeździć 15 pociągów Kolei Śląskich. Na małopolskie tory w rozkładzie 2016/2017 wyjedzie w sumie aż 317 składów – o 31 więcej niż obecnie.

W przyszłym rozkładzie jazdy dotacja z budżetu województwa na przewozy kolejowe pierwszy raz przekroczy 100 mln zł i będzie wynosiła 105 mln zł – o blisko 11 mln zł więcej niż dzisiaj. Dodatkowo 9,2 mln zł z Funduszu Kolejowego zostanie przeznaczonych na modernizację taboru Przewozów Regionalnych do obsługi połączeń na terenie woj. małopolskiego, co łącznie daje kwotę wsparcia przekraczającą 114 mln zł. Województwo zawrze z Kolejami Małopolskimi umowę na obsługę linii na 15 lat, co oznacza jeszcze większą stabilność małopolskiego przewoźnika w świadczeniu usług mieszkańcom regionu. Także umowa z małopolskim oddziałem Przewozów Regionalnych zostanie podpisana na dłuższy niż dotychczas okres – 3 lat.

To nie koniec ambitnych planów kolejowych zarządu województwa: nowoczesne, szybkie i wygodne pociągi Kolei Małopolskich konsekwentnie będą przejmować obsługę kolejnych linii w naszym regionie. Jeszcze w tym roku w barwach Małopolski na torach pojawią się pierwsze z 13 Impulsów, które kosztowały przeszło 300 mln zł. W przyszłym roku zarząd województwa planuje ogłosić przetarg na kolejne kilkanaście nowych składów.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 36-37/2017
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48-22-620 92 14
KRS: 45946 , Regon: 010269289 , NIP: 526-00-10-038 , Kapitał zakładowy: 100.000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus