LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
22 listopada 2017 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plWielka przyszłość przed małymi firmami
Logistyka

Wielka przyszłość przed małymi firmami

Postępujący rozwój rynku KEP

26 kwietnia 2016 r.   |  Ewa Grunert

W ciągu ostatnich paru lat polski rynek kuriersko–ekspresowo–paczkowy (KEP) rozwinął się szybciej niż przewidywano. Na koniec 2014 r. branża ta osiągnęła wartość ok. 4,4 mld zł, a 2016 r. może wynieść nawet powyżej 5,2 mld zł. Warunkami rozwoju jest m.in. stabilność przepisów, postęp techniczny i unikanie rewolucji podatkowych.


Fot. GLS

Podstawowy wpływ na rozwój usług KEP ma branża e–commerce, której szacunkowa wartość w 2015 r. może wynieść nawet 33 mld zł. W tym trójpolowym segmencie najszybciej rozwinęły się usługi kurierskie, które jeszcze 15 lat temu stawiały pierwsze kroki. Według danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE),w polskiej branży KEP działa obecnie ponad 170 podmiotów, podczas gdy jeszcze 5 lat temu tych firm było zaledwie 50.

Firmy kurierskie wyrastają bardzo szybko, ale i konkurencja rośnie tu równie dynamicznie. Jak wynika z badań analityków tych usług, w roku 2016 nastąpi wiele zmian, do których trzeba się będzie jak najszybciej przystosować, jednym słowem wygra ten – kto zastosuje je najlepiej i najprościej dla klienta. Przede wszystkim podstawową zasadą usług kurierskich i pocztowych będzie e-commerce oraz małe, sprawne firmy kurierskie. Dla współczesnego klienta usług czy to pocztowych, czy kurierskich największe znaczenie ma sposób zakupu towaru, jego cena i czas dostawy.

Obecnie ponad 55% Polaków dokonuje zakupów w Internecie, co oznacza, że e-handel ma przed sobą więcej niż pozytywne prognozy. Klienci cenią sobie dostawę jednodniową, która zaczyna dominować w dużych aglomeracjach miejskich. Oferta „same day” zaczyna być stosowana również pomiędzy miastami, ale tu problemem nie są drogi dojazdowe, bo dostarczenie przesyłki zarówno autostradą, jak i pociągiem jest w pełni możliwe, ale przeszkodą mogą być wyższe koszty.

Szeroki dostęp do danych. Od firmy kurierskiej klienci oczekują przede wszystkim punktualnego doręczenia przesyłki, możliwości wyboru kuriera, który będzie jak najbliżej miejsca odbioru, śledzenia przemieszczania się przesyłki za pośrednictwem Internetu, czy ewentualnie naniesienie zmian w trakcie realizacji, np. adresu odbiorcy. Rozwój Internetu i jego możliwości handlowo–usługowo-transportowe przekładają się na korzyści płynące dla całego biznesu KEP, który jest przecież integralną częścią branży TSL. W przesyłaniu paczek znaczenia nabiera pojęcie BigData, oznaczające szeroki dostęp do danych i do ich analizy, usługi click&collect, oraz rozwiązania crowdsourcingowe (korzystanie z Internetu w chmurze).

Paradoksalnie, planowany podatek dla sklepów wielkopowierzchniowych, teoretycznie może przyczynić się do przeniesienia zakupów i zamówień biznesowych do sklepów Internetowych, co ewentualnie spowoduje dalszy rozwój rynku e-commerce. Niestety, drugą stroną tego podatku będzie podniesienie cen nie tylko dla codziennych klientów supermarketów, ale również dla klientów e-handlu.

E-kurierzy. W Unii Europejskiej korzystanie z usług kurierskich w przeliczeniu na jednego mieszkańca jest nadal kilkakrotnie wyższe niż w Polsce, ale polscy biznesmeni nadrabiają te zaległości. Na polskim rynku pojawiła się nisza, w której znakomicie funkcjonują małe, jedno lub kilkuosobowe firmy kurierskie, chętnie współpracujące z większymi operatorami logistycznymi, czy korporacjami. Te duże firmy logistyczne poszukują usług wysokiej jakości, terminowych oraz konkurencyjnych cenowo.

I tu pojawiła się mała firma kurierska, bazująca na dostępie do Internetu, wyposażona w profesjonalny system GPS, komputer z oprogramowaniem księgowym, elektronicznym dziennikiem dostaw i odpowiednim samochodem. Dla sklepów internetowych mały, sprawny dystrybutor towarów rozwiązał problem obniżki kosztów dostawy paczek, podstawowy element e-handlu. Aby system zleceń miedzy dużymi operatorami kurierskimi a małymi dystrybutorami działał sprawnie, na rynku zaczęli działać pośrednicy, którzy znajdują zleceniodawców, reklamują dostawców, słowem – przejmują cały pakiet zabiegów reklamowo-ofertowych. Zadaniem kuriera jest sprawny i terminowy przewóz towaru. Na tym systemie zyskują wszystkie strony tego logistycznego łańcucha KEP. A na końcu jest klient, który płaci za przesyłkę cenę, która jest przez niego do przyjęcia.

W ciągu ostatniego czasu rynek KEP zaczyna działać coraz sprawniej i na wszystkich jego etapach dostarczenia przesyłek firmy zarabiają. Odbiorcy zaczynają się przyzwyczajać, że kurierzy przywiozą pod drzwi każdy towar w umówionym czasie. E-kurierzy stanowią właśnie przyszłość tego rynku usług.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 46-47/2017
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48-22-620 92 14
KRS: 45946 , Regon: 010269289 , NIP: 526-00-10-038 , Kapitał zakładowy: 100.000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus