LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
29 marca 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
AsstrA
www.pgt.plWINK – nowy typ pojazdu
Transport szynowy

WINK – nowy typ pojazdu

Pierwszym klientem holenderska Arriva

7 grudnia 2017 r.   |  HH

Firma Stadler dostarczy przewoźnikowi Arriva Netherlands 18 pociągów nowego typu o nazwie WINK. To dwuczłonowy zespół trakcyjny przeznaczony do eksploatacji na liniach regionalnych o mniejszej liczbie pasażerów.


WINK w barwach holenderskiego przewoźnika   |   Fot. Stadler

Zamówienie firmy Arriva obejmuje dostawę 18 nowych pociągów bimodalnych WINK, ich późniejszą przebudowę na bezemisyjne oraz dodatkowo wyposażenie eksploatowanych obecnie przez spółkę 51 przegubowych zespołów trakcyjnych typu GTW w nowy system informacji pasażerskiej oraz akumulatory do magazynowania energii hamowania. Całkowita wartość umowy to 170 mln euro.

WINK (skrót od Wandelbarer Innovativer Nahverkehrs-Kurzzug, oznaczający Modyfikowalny Innowacyjny Pojazd Podmiejski) to pojazd, który może pomieścić do 275 osób, z czego 151 na miejscach siedzących. Podobnie jak w pociągach FLIRT napędzane są skrajne wózki, umieszczone przy kabinach sterowniczych.

Najważniejsza różnica w porównaniu z pojazdem FLIRT to dodatkowa środkowa część składu – tzw. PowerPack. Znajdują się tam nie tylko urządzenia do wytwarzania energii, lecz także komponenty trakcyjne oraz urządzenia pomocnicze. Zaletą tego rozwiązania jest duża elastyczność napędu. Można zbudować wieloczłonowy spalinowy zespół z tradycyjnym silnikiem wysokoprężnym na olej napędowy (diesel) lub zasilany uwodornionym olejem roślinnym (HVO) oraz bimodalny zespół trakcyjny (BMU) z silnikiem wysokoprężnym i akumulatorami lub z napędem elektrycznym i akumulatorami.

Nowy pojazd od pierwszych kilometrów umożliwia bezemisyjną eksploatację. Może mieć długie lub krótkie pudło wagonu i konfigurację stosowną do wymagań przewoźników przy wykorzystaniu standardowych modułów o długości 1,8 m. Pojazd może być wyposażony w dwie, trzy lub cztery pary drzwi. Dzięki lekkiej, aluminiowej konstrukcji, nacisk na oś nie przekracza 18 t. Maksymalna prędkość pociągu to 160 km/godz.

Nowe pociągi dla Arriva Netherlands na pierwszym etapie będą wykonane jako bimodalne, dwuczłonowe zespoły trakcyjne. Będą napędzane silnikiem spalinowym firmy Deutz, zasilanym uwodornionym olejem roślinnym (HVO) i wyposażone w dodatkowe akumulatory do magazynowania energii hamowania. Dzięki niej podczas dłuższych postojów na stacjach można wyłączać silniki spalinowe.

Pojazdy dla Arrivy mają długość 55,5 m, szerokość 2,82 m i wysokość 4,12 m. Po każdej stronie posiadają troje drzwi wejściowych. Każdy pojazd jest wyposażony w 135 miejsc siedzących, a wraz z siedzeniami składanymi jest ich 151. Maksymalna prędkość to 140 km/godz. przy maksymalnej mocy napędowej wynoszącej 1000 kW. Pojazdy posiadają jasne wnętrza o dużych oknach, dwie strefy ciszy, toaletę, miejsca dla rowerów, wózków dziecięcych i inwalidzkich, nowoczesny system informacji pasażerskiej, gniazdka do ładowania urządzeń elektrycznych oraz WiFi.

Pociągi zamówione przez Arriva Netherlands od roku 2020 będą eksploatowane na północy Holandii na trasie Leeuwarden-Groningen oraz w prowincjach Fryzja i Groningen. Po częściowym zelektryfikowaniu trasy Leeuwarden-Groningen, co ma nastąpić do 2025 r., będą poruszały się jako pojazdy bezemisyjne. Do tego czasu silniki wysokoprężne zostaną zastąpione akumulatorami. Pociągi będą zasilane napięciem stałym 1,5kV, a na odcinkach bez trakcji elektrycznej będą napędzane energią zgromadzoną w akumulatorach.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega