LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
10 listopada 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plZakaz handlu w niedzielę – paraliż portów
Transport wodny

Zakaz handlu w niedzielę – paraliż portów

To „medialne sugestie” - komentuje MGMiŻŚ

Ewa Grunert

Projekt ustawy wniesiony do Sejmu RP 22 IX 2016 r. o ograniczeniu handlu w niedziele zawiera m.in. zakaz pracy terminali kontenerowych (art. 2, ustęp 1 pkt 2 podpunkt “c”), a także dystrybucji, magazynowania itp. W 47 wydaniu „PGT” z dnia 23 XI opublikowaliśmy tekst na ten temat. Niedawno doczekaliśmy się jednozdaniowego komentarza ze strony resortu.


Przeładunki kontenerów to największy i najszybciej rosnący sektor   |   Fot. BCT Gdynia

Z Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej otrzymaliśmy informację, że: „Ministerstwo nie zajęło stanowiska w sprawie skutków ograniczeń, bo takich ograniczeń nie ma, a na obecnym etapie procedowania projektu medialne sugestie o „paraliżu portów” itd. są nieuprawnione i wprowadzające opinię publiczną w błąd.”

Szczegóły. Przypomnijmy, Rada Interesantów Portu Gdynia wyraziła zaniepokojenie, że zatrzymanie przeładunków kontenerowych w polskich terminalach kontenerowych w niedziele spowoduje natychmiastowe przesunięcie części ładunków do Niemiec (Port w Hamburgu i Bremerhaven), Belgii (Antwerpia) i Holandii (Rotterdam), a także Litwy (Kłajpeda).

Rada zwraca uwagę, że handel zagraniczny w eksporcie i imporcie polskich przedsiębiorstw, obsługiwany w polskich portach, dotyczy zarówno towarów handlowych, jak i przemysłowych, surowców, półproduktów i innych. Pośród wszystkich grup towarowych przeładowywanych w portach, przeładunki kontenerów to największy i najszybciej rosnący sektor, to 34 mln t, przy całości wszystkich przeładunków w portach polskich wynoszącej 81 mln t w 2015 r. W przypadku portu w Gdyni ok. 300 tys. TEU (połowa przeładunków) odbywa się w weekendy ze względu na specyficzną rotację statków w serwisach bałtyckich.

Co na to resort? Chociaż pierwsze czytanie projektu ustawy odbyło się 4 X 2016 r., to – jak wynika z komentarza Piotra Jasiny, rzecznika prasowego (minister nie chciał się wypowiedzieć) – ministerstwo gospodarki morskiej nie miało wówczas swojej opinii odnośnie skutków tego pomysłu. Można zatem powiedzieć, że dopiero na interwencję Rady Interesantów Portu Gdynia resort zainteresował się tą społeczną inicjatywą.

Jak poinformował rzecznik - Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowuje stanowisko rządu do obywatelskiego projektu ustawy. Zdaniem Piotra Jasiny, będzie tam jedynie – jak czytamy w oświadczeniu – „sugerowany wniosek o wyłączenie spod działania projektowanej ustawy podmiotów świadczących usługi na rzecz handlu na terenie Polski i poza jej granicami, takich jak centra logistyczne, centra magazynowe czy terminale kontenerowe, podkreślając jednocześnie możliwe negatywne efekty proponowanych ograniczeń dla całego łańcucha logistycznego polskich portów.” Ale czy ta sugestia zostanie wzięta pod uwagę - trudno zgadnąć.

1 XII obywatelski projekt ustawy będzie przedmiotem obrad sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. O ostatecznym kształcie projektu ustawy zdecydują izby parlamentu. Jesteśmy przekonani, iż uwagi MGMiŻ zostaną uwzględnione – optymistycznie dodaje rzecznik.

Zagrożenie. Polskie porty obsługują statki międzynarodowych organizacji żeglugowych i zawinięcia statków do nich są częścią serwisów oceanicznych oraz bałtyckich. Rada Interesantów Portu Gdynia podkreśla, że wykluczenie polskich portów z przeładunków niedzielnych spowoduje poważne perturbacje w funkcjonowaniu regularnych linii oceanicznych i żeglugi bliskiego zasięgu pomiędzy Polską, a krajami Europy, a tym samym w obsłudze polskiego importu i eksportu, o gigantycznych stratach dla całej gospodarki krajowej nie wspominając.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega